Pilotene fikk kontroll over flyet da de skrudde av flyets datamaskiner, skriver Danmarks Radio (DR).
Flyet, som for flere måneder siden var på veg fra Bilbao til München, var en Airbus 321, og altså av den samme typen som i går styrtet i de franske alpene.
Det betyr likevel ikke at man kan konkludere med at Germanwings 4U9525 erfarte det samme og derfor styrtet.

Nytt direktiv

– Det rakk å fly lengre enn det fra Bilbao, så det virker ikke som om det samme har skjedd, sier den danske piloten og meteorologen Morten Lynge, til DR.
Han mener at dersom pilotene i går hadde opplevd en lignende sensorfeil, så ville de ha oppdaget det, og ha meldt fra, men ingen nødmeldinger ble sendt fra flyet som styrtet.
Hendelsen med Bilbao-flyet er likevel interessant, mener Lynge.
– Man kan ikke ignorere at det nok en gang er et Airbus-fly som er involvert i en ulykke. Det er det folk tenker, og derfor dukker denne hendelsen opp igjen, sier han.

Over ti saker

Bilbao-flyet falt med 1000 meter i minuttet inntil pilotene skrudde av autopiloten og overtok styringen ved 8500 meters høyde.
Is på sensorene skal ha gjort at datamaskinen trodde at flyet fikk en for bratt stigning. Når vinkelen blir for skarp tar et sikkerhetssystem over, og tvinger flyet til å dykke raskt.
Ifølge Der Spiegel, har Lufthansa dokumentert mer enn ti saker, der sensorer er blitt satt ut av spill av is og annet.

Nytt direktiv

Hendelsen med Bilbao-flyet førte til at EU innførte et nytt direktiv om hvordan piloter skal reagere når sensorene viser noe som ikke stemmer.
– Germanwings har visst om dette direktivet. De vet når det kommer endringer i prosedyrene. Det er jo på ingen måte i deres interesse å ignorere den slags, sier Lynge.
Airbus skal ha tilbudt å erstatte sensorene og oppdatere software i flyene, og har opprettet en ny prosedyre for denne typen feil. Pilotene anbefales å slå av to flycomputere, kalt ADR, og styre flyet manuelt.
Ifølge Lynge er pilotenes gylne regel at når man ikke vet hva flyet gjør, så tar man over.