tirsdag 28. april 2015

Fuglekollisjoner on- og offshore - Oversikt fra LT


 

Boom i fuglekollisjoner offshore

Stadig flere fugler ender sitt liv i en flymotor eller mellom rotorblader på et helikoptre. Økningen er særlig stor offshore siste år.
 
 
I alt 537 fugler døde i kollisjon med fly og helikoptre i norsk luftrom i fjor. Det er en økning fra 420 i 2013.
Det viser tall fra Luftfartstilsynet.
Tallet er det høyeste siden 2008 når statistikken begynner. Da døde 258 fugler i kollisjon med fly.

Kjent problem

Såkalt "birdstrike" er et kjent problem for fly- og helikopterselskap.
Tidligst i går måtte et Norwegian-fly på vei til Oslo snu og lande på Sola igjen etter å ha truffet en fugl under take off.
I halvparten av tilfellene fører "birdstrike" til skader på flymaskinen.
- Flyvende vilt er en faktor vi ikke rår over, sier Bjørn Erlandsen i Luftfartstilsynet.
- Det er opp til landingspersonellet å jage bort fuglene, det er eneste måten å redusere "birdstrikes" på, sier han.
I offshorevirksomheten er det registrert sju tilfeller av fuglekollisjoner i 2014. Det er en økning fra bare 1 fuglekollisjon året før, altså sju ganger oftere.
- Hvorfor?
Luftfartstilsynet har ingen god forklaring.

Natur, klima og bestand

- Det er naturen som bestemmer, sier Bjørn Erlandsen i Luftfartstilsynet.
- Forklaringen på at tallet endrer seg fra år til år har med størrelsen på fuglebestandene å gjøre, samt klimatiske forhold og aktivitetsnivå i lufta, sier Erlandsen.
- Det har også med temperatur å gjøre. Noen fugler liker best kjølig vær, mens andre arter liker bedre varme. Dette påvirker igjen hvilke flyplasser som har flest fuglekollisjoner, sier han.
Petroleumstilsynets kommunikasjonssjef, Inger Anda, opplyser at de også fører statistikk på "birdstrikes", basert på Luftfartstilsynets tall,  fordi det utgjør en viktig del av sikkerhetsbildet rundt helikoptertrafikken offshore.

Andre hendelser er farligere

Men fuglekollisjoner er ikke den viktigste forklaringen på helikopterhendelser offshore. Det er "tekniske årsaker", felinformasjon og brudd på prosedyrer. Likevel har samlet tall på risikohendelser med helikopter offshore kraftig redusert fra 100 i 2009 til under 40 i 2014. Mens tallet på fuglekoillisjoner altså har økt.
Mer enn halvparten av det samlede tallet for dødlige fuglekollisjonene skjer i forbindelse med avgang og landing. Og de aller fleste fuglekollisjonene skjer om høsten.
Det er imidlertid stor forskjell mellom flyplassene, både når det kommer til hvilke fugler som rammes og hvor stort problemet er.
På Flesland utenfor Bergen er det flest store fugler som rammes. Men på Sola rammes like mange mellomstore fugler. Luftfartstilsynet har ikke data på fuglearter. Sola, Gardermoen og Flesland har de fleste fuglekollisjonene. På Sola var det imidlertid flere i 2013, selv om det samlet var flere "birdstrikes" i 2014.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.