søndag 19. april 2015

Taxfree

Pål Tandberg på privateide Rygge flyplass mener det blir helt umulig å drive uten taxfree. Foto: Mikaela Berg
Pål Tandberg på privateide Rygge flyplass mener det blir helt umulig å drive uten taxfree. Foto: Mikaela Berg les mer

Dramatisk uten taxfree

De private flyplassene Rygge og Torp mener konkurs og nedleggelse vil bli konsekvensen av taxfreestans. En løsning der Vinmonopolet overtar frister ikke.
– Vi kan bare glemme å drive videre uten taxfree. Da vil vi måtte legge ned.
Det sier Pål Tandberg (56), direktør på Rygge i Østfold, flyplassen med Orkla og Olav Thon som største eiere (40 prosent hver). Saken er aktualisert fordi et utvalg i Arbeiderpartiet gjennom dokumentet «En helsepolitikk for vår tid» foreslår en avvikling på sikt.
– For Østfold vil det bli dramatisk. Rygge var et arbeidsmarkedstiltak fra Orkla og Thons side for å skape nye arbeidsplasser her etter nedbemanningen hos Borregaard og Denofa. Og vi har klart å etablere 400 arbeidsplasser her. Vi er mosseregionens største private arbeidsgiver, sier Tandberg.

150 millioner


Halvparten av Rygges inntekter kommer fra taxfreesalget – tilsvarende omtrent 150 millioner kroner.
– Likevel går vi bare såvidt i pluss. Det sier noe om konsekvensene ved et taxfreebortfall. Blir det løsningen, sier man i praksis at man ikke ønsker en flyplass i Østfold, sier Tandberg.
Et alternativ som både har støtte i KrF, Venstre, Senterpartiet og deler av Arbeiderpartiet – og dermed vil kunne få flertall på Stortinget – er at Vinmonopolet overtar taxfreesalget av alkohol på flyplassene.
– Jeg tror det er helt urealistisk å tenke seg at Vinmonopolet vil være istand til å betale 50 prosent av omsetningen i husleie slik dagens operatør gjør. Dessuten omfatter dagens taxfreebutikk langt mer enn alkohol. Vinmonopolet vil bare kunne ta over en del av sortimentet. Da måtte man etablere to taxfreebutikker, men publikum er ikke interessert i å stå i to køer ved ankomst, sier Tandberg.
– For oss er det ikke ønskelig å få inn en ny monopolist. Og jeg ser det som helt urealistisk at vi som privat flyplass vil kunne få kompensert inntektsbortfallet fra staten.

Feilgrep


Gisle Skansen (54) er direktør ved Sandefjord lufthavn Torp, der Vestfold fylkeskommune (43 prosent) og Sandefjord kommune (36 prosent) er største eiere.
– Vi vil miste rundt 100 millioner kroner i inntekter dersom taxfree forsvinner. Det utgjør en tredel av våre inntekter. Da blir det svært vanskelig, for ikke å si umulig, å drive butikken videre, sier han.
–Men det er gruelig viktig å få frem at av de 100 millionene utgjør alkohol bare vel 30 prosent. Man trår dermed veldig galt om man fjerner taxfree som et alkoholpolitisk virkemiddel. Man får jo ikke gjort noe med fergene eller grensehandelen ellers. Så man fjerner ikke alkoholkonsumet, men flytter bare arbeidsplasser og omsetning til utenlandske flyplasser. Forbruket vil bli det samme. Alkoholpolitisk er dette et stort feilgrep. Og så vil drivstofforbruket øke ved at passasjerene kommer drassende med bæreposer fulle med flasker kjøpt i utlandet, sier Skansen, som i likhet med Tandberg er skeptisk til å la Vinmonopolet overta.
– Jeg har ikke noe imot at det blir utredet, men en slik løsning er betinget av at det ikke går ut over vårt inntektsbilde. Kan Vinmonopolet drive dette like bra som dagens leverandører og betale en husleie på oppimot 50 prosent av omsetningen, ja da er det hjertelig velkommen til å komme med anbud, sier Skansen.

Overtar gjerne

Oslo: – Vårt styre sa allerede i 2013 at Vinmonopolet bør overta taxfreehandelen. Vinmonopolet skal jo ha monopol på alkoholsalg til publikum i Norge. Da er det merkelig at så snart du kommer inn på en flyplass, er det en privat aktør som forestår dette salget, sier direktør hos Vinmonopolet, Kai G. Henriksen.
Direktør Kai G. Henriksen i Vinmonopolet. Foto: Ida von Hanno Bast
Direktør Kai G. Henriksen i Vinmonopolet. Foto: Ida von Hanno Bast
– Og jeg er trygg på at dersom vi fikk overta, ville også legitimiteten til Vinmonopolet bli styrket. I dag er det jo slik at taxfreesalget er så omfattende at EU kan begynne å stille spørsmål ved det unntaket vi har. Vi lever på EUs goodwill, og dersom vi får overta taxfreesalget vil det styrke monopolordningen, mener han.
– Flyplasseierne er bekymret for inntektene?
– Vi har 300 butikker og 90 års erfaring. Og vi driver allerede en taxfreebutikk i dag – på Svalbard – i samarbeid med Coop der kundene betaler alle varer de kjøper av oss og Coop i en kasse. Så argumentet med at det må etableres to butikker dersom vi overtar er ikke riktig. Dessuten er det ingenting som skulle tilsi at flyplasseierne skulle få lavere inntekter dersom vi overtar salget. Det er snarere gode muligheter for at de vil kunne øke, ettersom Vinmonopolet har betydelig lavere avkastningskrav enn private bedrifter, sier Henriksen.

EØS-rettslig robust

Oslo: Arntzen de Besche har på oppdrag fra Vin- og brennevinsleverandørenes forening- vurdert de juridiske forholdene ved å la Vinmonopolet overta taxfreehandelen på flyplassene. Advokatfirmaet konkluderer med at dersom Vinmonopolet får utvidet sitt detaljsalgsmonopol til også å inkluderte taxfreesalg, vil det gjøre detaljsalgsmonopolet mer EØS-rettslig robust og konsistent. Dersom Vinmonopolet får enerett, vil Avinor kunne inngå kontrakt uten at det strider mot regelverket om offentlige anskaffelser.
Hvis ikke Vinmonopolet gis enerett, må anskaffelsesregelverket følges. Dat er ikke regulatoriske hindre mot at Vinmonopolet deltar i en slik anbudskonkurranse.
Arntzen de Besche skriver også at ved en reduksjon eller bortfall i Avinors inntekter fra taxfreesalg, kan Avinor kompenseres av sin eier (staten) i form av direkte overføringer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.