torsdag 25. juni 2015

Helikopter - NH90 - Artikkel


NH-90-helikopterne lander 11 år forsinket


Det første av de nye, norske NH-90-helikopterne kommer i drift i Kystvakten i løpet av året. Det er nesten 11 år senere enn planlagt første levering. Helikopter nummer en i serien skulle opprinnelig leveres Luftforsvaret før jul i 2004.

Av JAN-PETTER HELGESEN
BARDUFOSS

Selv om storparten av de åtte NH-90 som er bestilt for Kystvakt-oppdrag snart blir satt i drift, er det mer usikkert med framdriftsplanen for de seks NH-90 som er bestilt for å operere fra Sjøforsvarets fem spanskbygde fregatter, opplyser nestkommanderende for 139. luftving ved Bardufoss flystasjon, oberstløytnant Christian Øverli, til Norsk Tidsskrift for Sjøvesen.
Det mest konkrete han kan si om framdriften for fregatt-maskinene, er at helikoptrene sannsynligvis er i operativ drift innen 2020. For øyeblikket er det heller ikke mulig å si mer presist om når maskin nummer en overleves 334. skvadron eller når avdelingen erklæres operativ.
-    Det som per i dag er sikkert er at Luftforsvaret om kort tid vil begynne å lyse ut stillinger til bemanning av 334. skvadron. Avdelingen har ikke vært oppsatt med personell siden Stortinget
-    vedtok å flytte  fregattskvadronen fra Sola til Bardufoss for snart ti år siden, fortsetter oberstløytnant Øverli.
Til sammen 14 NH-90 får hovedbase på flyplassen i Indre Troms. Kystvakten sine åtte maskiner organiseres i 337. skvadron.

Fregatthelikoptrene
Fregatt-helikoptrene skal ha 334. skvadron som sitt tilholdssted. Disse helikoptrene får Bardufoss som hjemmebase med ledelse og teknisk vedlikehold. Skvadronen skal imidlertid ha såkalt detasjement eller alternativ tilholdssted på Sjøforsvarets hovedbase på Haakonsvern utenfor Bergen når de ikke opererer fra fregattene i sjøen. Bygging av hangar på Haakonsvern starter til høsten.
På Bardufoss blir de to NH-90-avdelingene underlagt 139. luftving. Fire helikopterskvadroner eller samtlige norske militærhelikoptre inngår i vingen.
Utenom de to NH-90-avdelingene er dette Redningstjenestens, 330. skvadron, med 12 Sea King-helikoptre og den nylig sammenslåtte 339. skvadron med sine 18 Bell 412SP- helikoptre på beredskap for både politi og forsvar. Skvadronen er delt i to med avdelinger på Bardufoss og Rygge utenfor Moss.
Nytt av året er at 339.skvadron har innført såkalt tilstedevakt med to Bell 412SP på beredskap på hver base. Kravet er å være i luften innen en time når alarmen går.
-     Intensjonen er derimot å klare utrykningene på atskillig kortere tid - helst ned til 15 minutter, påpeker Øverli.
Han sier at til sammen 100 personer er på vakt i luftvingen på de forskjellige basene. Vingen på Bardufoss har også fått ansvaret for test og evaluering av NH-90-helikoptrene, mens Sola som base får tilsvarende oppdrag med de 16 nye og store Agusta Westland AW-101-helikoptrene når disse skal erstatte dagens Sea King i redningstjenesten innen 2020.

Kystvakten
Oberstløytnant Dag Monsen er sjef for 337. skvadron. Avdelingen hans har mottatt fem av tilsammen åtte NH-90. Helikopter nummer seks som utstyres med sonar, mottar avdelingen senere i år. Skvadronen overtok ansvaret for drift og innfasing av den nye helikoptermodellen 31. mars i år.
Det første NH-90 stasjoneres på KV Senja. På kystvaktskipet har det periodisk vært foretatt flere treningsflyginger og sjølandinger det siste året. Senere i år vil også KV Nordkapp få NH-90 om bord. Fra da av vil det alltid være et NH-90 fast på de to kystvaktskipene.
-Stasjoneringen av det nye helikoptret på Kystvakten gjør at den norske kystvakttjenesten kan foreta enda mer effektiv overvåking av Norges enorme havområder. NH-90 er i stand til å dekke et større område på kortere tid enn forgjengeren den mindre Westland Lynx. Denne maskinen ble sist nyttår trukket ut av tjeneste for godt etter å ha operert for Kystvakten siden 1981.

Avising
- NH-90 er blant annet langt bedre utstyrt til å operere under røffe forhold enn andre norske militærhelikoptre. Toppmoderne avisingsutstyr blir viktig ved flyging i tåke og isingsforhold. Radar og infrarødt øye i nesen skal oppdage personer i nød og identifisere fartøyer. Maskinen kan også meget raskt komme overraskende på fiskebåter og fire ned inspektører med redningsheisene, sier oberstløytnant Monsen.
Han peker på at radarrekkevidden også er bedre enn på forgjengeren. Dette gjør det mulig for NH-90-maskinene å finne flere mennesker i nød, på lengre avstander og i dårligere vær for deretter å bringe dem trygt i sikkerhet, fortsetter skvadronssjefen.
Monsen mener videre at den relativt store kabinen til NH-90 blir til nytte ved større redningsoppdrag. 15 nødstedte kan plukkes opp fra havet over 200 nautiske mil fra utgangspunktet. Om nødvendig kan 25 til 30 personer bli stuet inn i helikopteret, men da vil rekkevidden bli redusert.
Når det første helikoptret blir operativt skal det utføre rednings - og kystvaktoppdrag og sette inspektører om bord i fiskefartøyer. I tiden framover settes de øvrige fire NH-90 i tjeneste i tur og orden.
Maskin nummer seks blir levert med sonar for søk etter ubåter. De seks første maskinene har heller ikke fått fullstendig utstyrspakke som forutsatt ved bestilling.

Tilbake til fabrikken
Disse helikoptrene skal senere sendes tilbake til fabrikken ved Venezia i Italia for å bli komplett utstyrt som forutsatt av norske myndigheter. Arbeidet med å strippe helikoptrene fullstendig og deretter bygge dem opp igjen vil ta omkring et år per maskin.
Oberstløytnant Monsen opplyser videre at hver NH-90 også skal ha sonar til søk etter ubåter, radar til å finne fartøy og elektrooptiske kamera eller infrarødt system i nesen for oppdagelse av mennesker som trenger hjelp. Dessuten er det bestilt seks såkalte fregattpakker til de åtte kystvaktmaskinene. Dette betyr at helikoptrene i løpet av noen timer kan ombygges for om nødvendig å drive ubåtjakt fra fregattene.
For å utføre kystvaktoppdragene fra høsten i år vil skvadronen ha behov for fire helikopterbesetninger. Oberstløytnant Monsen regner ikke dette som noe problem. For øyeblikket har han seks besetninger klarert. Hver besetning består av to flygere, en redningsmann og en systemoperatør.
Operasjonsområdet til helikoptrene blir i nordområdene og Barentshavet. Basen på Bardufoss passer til formålet. Vær og klimaforholdene i Indre Troms er ikke mye annerledes enn i Nordishavet, sier Monsen.

Lang forsinkelse
De 14 NH-90 til norsk tjeneste ble bestilt allerede i 2002. Det første helikopteret skulle leveres Luftforsvaret før jul i 2004. Sjøtjenesten skulle begynne i 2006.
Stadige tekniske problemer har sinket leveransene i nesten et tiår.  Noe av årsaken er at fabrikken har lovet mer enn de har klart å gjennomføre i forbindelse med den avanserte, norske utstyrspakken. Skvadronssjef Dag Monsen legger likevel ikke skjul på at han vil karakterisere NH-90 som verdens beste helikopter av sitt slag når det snart settes i norsk, operativ drift.

FAKTA

NH-90
Topphastighet: 300 km/t
Vekt: 6400 kg
Marsjfart: 260 km/t
Rekkevidde:982 km
Rotorspenn: 16 meter
Motortype; To Turboshaft
Produsent: NH Industries
















Er av NH-90-helikoptrene til 337. skvadron i hangaren på Bardufoss flystasjon. Foto: Jan-Petter Helgesen.
















Skvadronssjef og oberstløytnant Dag Monsen i 337. skvadron foran et av avdelingens NH-90. Foto: Jan-Petter Helgesen.


























Nestkommanderende og oberstløytnant Christian Øverli i 139. luftving. Foto: Jan-Petter Helgesen















Kystvaktnavnet og vimpelen preger de nye NH-90-helikoptrene til 337. skvadron. Foto: Jan-Petter Helgesen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.