onsdag 15. juli 2015

Avinor ser inn i glasskula.......

.......men greier fremdeles ikke å få passasjerer som kommer fra utlandet via Gardermoen videre innenriks uten at de må sjekke ut bagasjen på Gardermoen og inn igjen for innenriksdelen.

Avinor

 

Fri flyt gjennom lufthavnen

Avinor - 15-07-2015 09:09 CEST

En førerløs bil kjører deg til lufthavnen, du sjekker inn bagasjen med iris-skanning – og går rett gjennom sikkerhetskontrollen der du kontrolleres mens du er i bevegelse. Det kan bli framtiden på Avinor sine lufthavner. 

I løpet av et par tiår – kanskje før, vil «screening in motion» være å finne på lufthavnene.
-Produsenter av sikkerhetsutstyr har beveget seg fra å være rene produsenter av «hardware» til i mye større grad å tenke prosess og utstyr som skal gi god flyt gjennom sikkerhetskontrollen. De forsker nå tungt på teknologier som kan effektivisere sikkerhetskontrollen, og jeg tror at «screening i motion» blir det neste «store» innen sikkerhetskontroll av passasjerer, sier securityrådgiver hos Avinor, Ole Folkestad.
Han beskriver hvordan passasjeren kommer til en korridor hvor vedkommende sjekker inn bagasjen med mobil eller iris-skanning (lese av konturene i øyet ditt), før passasjeren går inn i korridoren der du kontrolleres mens du er i bevegelse. Ved enden av korridoren får du utlevert håndbagasjen – eller plukker den opp på et pick-up point ved å bruke mobilen din. Dette kan for eksempel være ved gaten din, sier securityrådgiver i Avinor, Ole Folkestad.
I dag er teknologien på plass for å gjøre dette på stillestående passasjerer, og flere lufthavner har i dag installert security skannere (blant annet Oslo Lufthavn).
-Fordelen med å gjøre det på passasjerer i bevegelse, er at du slipper flaskehalser som skaper kø og irritasjon. Slike flaskehalser er også en kostnadsdrivende faktor for Avinor ved at det medfører stor bruk av sikkerhetskontrollører, sier Folkestad.
Ser og forstår
Det jobbes i dag med teknologier som skal muliggjør «screening in motion». Noen av de teknologiene som vurderes, gjør det mulig å se hva passasjeren bærer noe på seg, men også hvilket materiale gjenstanden består av. Samtidig forbedres bildeteknologien noe som bidrar til at en også kan identifisere objektet ut ifra formen.
-Det betyr at et nøkkelknippe i lommen, som i dag betyr at du blir stoppet i sikkerhetskontrollen, ikke lenger må undersøkes av kontrolløren.
Totalservice
Men det er ikke bare sikkerhetskontrollen som vil være markant endret om noen tiår. Hele reisen vil bli mer teknologibasert, tror presseansvarlig ved Oslo Lufthavn, Joachim Westher Andersen.
-Vi kan tenke oss at huset ditt sitter på integrert datakraft, hvor du bare ved å gi en muntlig beskjed kan bestille flybilletten hjemme. Du blir kjørt av en førerløs bil/drosje til lufthavnen. Bagasje og innsjekking håndteres av robotteknologi ved ankomst. Når du passerer butikkene på lufthavnen, finnes det skjermer som viser deg med de plaggene du er interessert i å kjøpe (virtuelle prøverom). Du klikker på skjermen ved kjøp og får varene levert på destinasjonen din – eller lagt i den førerløse drosjen/bilen som venter på deg når du kommer fram. Det samme gjelder duty-free varer når du returnerer, sier Westher Andersen.
Han peker på at utviklingen går svært raskt, og at bare fantasien setter begrensninger for hvordan du og jeg vil reise noen tiår fram i tid.
Avinor bidrar til at rundt 50 millioner flypassasjerer kan reise til og fra selskapets 46 lufthavner på en sikker og effektiv måte. 3000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Dette inkluderer tårn og kontrollsentraler, bakketjeneste og utvikling av servicetilbud ved lufthavnene. Oslo Lufthavn AS er heleid datterselskap og OSL har alene en årlig trafikk på rundt 20 millioner passasjerer. Avinor er et statlig aksjeselskap og finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på lufthavnene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.