søndag 12. juli 2015

Brønnøysund- og Norne ulykkene

Dette er ulykker som har satt sine spor i noen og enhvers bevissthet.
Den første skjedde 8. mai 1988 og den andre den 8. september 1997. I den siste ulykken omkom mine kolleger Bjørn Fjeldsaa og Stig Lennart Frank.
Min familie har en venn som er kapellan i Brønnsøysund kirke. En vakker kirke beliggende tett ved sentrum av Brønnøysund. Han heter Ådne Njå og er fra Stavanger. Han viste meg rundt i kirken og fortalte om ulykkene nevnt over og de spor de satte i lokalbefolkningen. En kan ikke unngå å se 36 elektriske lys som i to par a 18 lys er plassert på hver side av orgelet. De brenner alltid når kirken er åpen og minnes de omkomne etter Widerøe ulykken. I våpenhuset, altså det første rommet en kommer inn i kirken, ser en utsmykking/minnetavle som minnes de omkomne fra helikopterulykken til Helikopter Service AS hvor 12 personer omkom.
På veien ut til gården jeg bodde på er det en merket tursti opp til minnesmerket, Det tar en halvtimes tid å gå opp 800 meter, drøyt 100 høydemeter vil jeg tro.
Fotos: Per Gram

I våpenhuset ser en dette minnesmerket over Norne ulykken
 
Her de 36 lysene som alltid brenner
 
Minnetavlen like under der flyet traff Torghatten
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.