Har endt opp med å skylde Norwegian 200 000 kroner.





 


Tips oss 2400

FORGJELDET: 24 Norwegian-piloter ansatt i et bemanningsbyrå har endt opp med gjeld til selskapet på over 200 000 kroner, etter å ha fått nødvendig opplæring i å bruke flytypen på bildet, Boeing 737. Nå har de fått vite at de ikke får fornyet kontraktene. Foto: EPA/Johan Nilsson
FORGJELDET: 24 Norwegian-piloter ansatt i et bemanningsbyrå har endt opp med gjeld til selskapet på over 200 000 kroner, etter å ha fått nødvendig opplæring i å bruke flytypen på bildet, Boeing 737. Nå har de fått vite at de ikke får fornyet kontraktene. Foto: EPA/Johan Nilsson

 

Barn å forsørge

I en epost forteller de at de forlot sikre faste jobber men at de nå har fått vite at den første seksmåneders-kontrakten ikke vil bli forlenget.

I april neste år skal de derimot ha blitt forespeilet jobb hos Norwegians foretrukne bemanningsbyrå OSM Aviation.
Uten jobb vet ikke ARPI-pilotene hvordan de skal betjene gjeld på drøyt 200 000 kroner til Norwegian - gjeld som de pådro seg for å få nødvendig opplæring (såkalt type-rating) til å fly Norwegians Boeing 737-fly.

Flere av dem har også barn å forsørge.

I en epost sendt til ARPI og Norwegian tidligere denne uka spør de fortvilte pilotene hva i all verden de skal gjøre nå.

- Veldig leit

- Det er et sjokk for både oss og pilotene. Det er kjempesynd og veldig leit, sier juridisk rådgiver Vaar Havnelid i ARPI Aviation til Dagbladet.

- De er ansatt i ARPI i Norge frem til aug/sept, så etter denne datoen er de ikke lenger våre ansatte dessverre, opplyser hun.

Slik kommenterer hun hva som vil skje med pilotenes gjeld til Norwegian før de, eventuelt, begynner hos bemanningsbyrået OSM i april neste år:
- Det vi har fått vite fra Norwegian er at gjelden deres vil bli frosset frem til de begynner hos OSM i april. Vi vet ikke noe mer ut over dette, sier hun.

Skal betales - uansett

Gjelda tilbakebetales ved månedlige lønnstrekk på 2000 euro i måneden. Dermed skal mange av pilotene bare ha hatt 1500 euro igjen å leve av, etter skatt og det månedlige lønnstrekket.

Kontraktene med ARPI Aviation slår fast at gjelda skal tilbakebetales også hvis arbeidsforholdet tar slutt før den er oppgjort - uavhengig av årsaken.

23 av pilotene er utenlandske, de fleste briter. Flere av dem har gjeld fra tidligere flygerutdanning som tilsvarer en halv million kroner.

- Helt uakseptabelt

- Det er et forferdelig rot, og helt uakseptabelt, sier lederen i fagforeningen Norwegian Pilots Union (NPU), Halvor Vatnar, om det de 24 ARPI-pilotene nå opplever.

NPU-lederen mener det som nå skjer er et utslag av Bjørn Kjos' og Norwegians anspente forhold til fagforeningene i luftfarten.

- Bjørn Kjos har sagt i mange år at han ikke vil forholde seg til fagforeninger, og at han vil ha full styringsrett, sier Vatnar.

De Norwegian-ansattes fagforeninger er kritisk til bruken av bemanningsbyråer, fordi de mener Norwegian er den reelle arbeidsgiveren.

- Bruk og kast

Samtidig med sjokkmeldinga til ARPI-pillotene har en rekke Norwegian-piloter i Spania og Storbritannia fått et dramatisk brev fra OSM Aviation, som har overtatt for blant annet ARPI som bemanningsbyrå for Norwegian.

I brevet, som ABC Nyheter omtalte tirsdag, får de valget mellom å slutte i jobben, eller ta ferie uten lønn mellom september i år og mars neste år. Grunnen er mindre behov for piloter i vintermånedene.

Halvor Vatnar sier dette om det de utenlandske Norwegian-pilotene nå opplever:
- Når man ikke samarbeider med fagforeninger som har noe reelt å si, blir det horrible arbeidstilstander. Det er bruk og kast, sier Vatnar til Dagbladet.

Fram og tilbake

For de 24 ARPI-pilotene som snart er uten kontrakt begynte samarbeidet med Norwegian i september/oktober ifjor. De var da til intervjuer på Fornebu, med både Norwegian og ARPI til stede.

Etter et kurs i Spania og mye fram og tilbake om hvor de skulle være stasjonert - London, Oslo, København - endte de opp i Oslo. Men allerede i august/september er det altså slutt.

«Vi forstår at dette har skapt frustrasjon blant de berørte pilotene. Vi har en intern prosess på gang og vil gjøre det vi kan for å unngå at det blir permitteringer», skriver kommunikasjonsrådgiver Astrid Gaustad Mannion i Norwegian etter at Dagbladet har stilt flyselskapet en rekke spørsmål om saken.

Skiftet mening

At pilotene i begynnelsen fikk stadig nye meldinger om hvor de skulle være stasjonert - London, Oslo, København - skyldes i følge Vaar Havnelid i ARPI at Norwegian skiftet mening underveis.

- Først ble pilotene ansatt i vårt engelske selskap, halvparten på toårskontrakt fordi de hadde fått forespeilet to års jobb fra Norwegian. Så ble de overført til en seksmåneders kontrakt i Norge, og kontrakten i England ble terminert, forteller Havnelid.

Hun forklarer at dette var på anmodning fra Norwegian.

Havnelid sier at ARPI har fått forlenget samarbeidet med Norwegian fram til årsskiftet, selv om Norwegian har annonsert at selskapets foretrukne bemanningsbyrå heretter er OSM Aviation. Hun sier også at ARPI vil bistå pilotene med å finne jobb i andre selskaper.

Uten­landske piloter i Norwegian blir perm­it­tert

Flere utenlandske piloter i Norwegian melder at de har fått brev om sesong-oppsigelse.


Dette brevet skal flere av Norwegians piloter ha mottatt i løpet av de siste dagene.
Utenlandske piloter i Norwegian melder at de slik som i fjor blir permittert i
vinterhalvåret.
Fagforeningsleder i Norwegian pilotforening, Halvor Vatnar, er ikke overrasket.
–Det er et resultat av at det er organisering i mindre grad blant utenlandske piloter i bransjen. Dette gjelder altså ikke organiserte, norske piloter i Norwegian. Slik jeg forstår det er det snakk om spanjoler og en god del engelskmenn som er midlertidig plassert på basen i Skandinavia i sommer.
I et brev fra bemanningsbyrået OSM Aviation kommer det frem at Norwegian ser seg nødt til å permittere spanske og britiske piloter i høst- og vinterhalvåret. De setter i brevet opp to alternativer der alternativ én er å fortsette i jobben fra 1. april 2016. Pilotene blir altså oppsagt og får ikke lønn fra 30. september til 31. mars. Her oppfordrer de pilotene til å finne seg en annen jobb i mellomtiden.
Alternativ to er ikke å fortsette i jobben neste sommer. De blir altså oppsagt 30. september 2015.
– Jeg har ikke visst om dette før i går, og antall piloter det dreier seg om er jeg usikker på. Slik jeg har oppfattet dette, har de det gjelder blitt lovet en toårskontrakt da de sa opp sine forrige jobber, men nå er det varslet slutt i september. Noe lignende skjedde i fjor, og Norwegian sa i etterkant den gangen at dette ikke skulle gjenta seg. Det har det altså gjort.
I fjor skjedde det samme da Norwegian permitterte 50 utenlandske piloter i vinterhalvåret.
–Dette er veien det går hvis det blir ene og alene slik som selskapene vil ha det, et arbeidsliv uten fagforeninger. Bjørn Kjos vil ha full styringsrett, slik han har uttalt flere ganger. Og han viser dessverre i praksis at han mener det han sier, nemlig at han ikke vil forholde seg til fagforeninger, sier Vatnar.
Ifølge Astrid Mannion, kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, er det ikke slik at piloter blir oppsagt.
– Vi har noe overtallighet om vinteren på grunn av sesongvariasjoner, i likhet med andre flyselskap. For å prøve å løse det på best mulig måte, har Norwegian sendt ut en e-post til pilotene i Storbritannia og Spania for å se hvor mange som i løpet av vinteren ønsker frivillig å redusere arbeidstiden sin eller ta ekstra ferie. Dersom en del takker ja til den frivillige løsningen vil det ikke være behov for å permittere noen eller gi noen redusert stilling, sier hun til ABC Nyheter.