torsdag 30. juli 2015

Maritime Patrol Aircraft - Besøk på 133 Luftving

I P-3C - Foto: Dag Jørgensen
 
Det har rent en del vann i havet siden sist jeg satt i venstresetet i maskinen. Det var et veldig interessant besøk jeg hadde på 333 skvadron, nå del av 133 Luftving, den 23. juli. Jeg fikk en oppdatering på maskinen og fant at det i cockpit var veldig få endringer fra B-modellen jeg fløy.Ny ADI og HSI var det, men de dominerende motorinstrumentene var de samme. GPS var kommet på styrmannens sidekonsoll og varsling for trusler koplet til flares var der. Plottebordet var elektronisk. Kabinen bar preg av at den er modulær, altså lett å ominnrede/modifisere. Flyene har fått nye vinger og holder i 20 år til.
Skvadronen var preget av at den var veldig sterkt beskåret fra da jeg var skipper på det 8. crewet. Jeg vil føle ubehag ved å fortelle mer i detaljer om dette, men det er åpenbart for undertegnede at skvadronen lider under gjentatte kutt.
Relokaliseringsspøkelset går i gangene og legger også en klam hånd over investeringslysten i kommunen. Gatene i Andenes bærer preg av nedgangstider selv om det er aktivitet i havna og at deler av Storgata har blitt miljøgate. Flere butikker har lagt inn årene. Mange av husene i Merket I og Merket II er fraflyttet.
"Noen" ønsker at P-8 Poseidon skal overta rollen til P-3. Vel, undertegnede har fått detaljkunnskap om P-8 gjennom besøk hos Boeing Renton hvor den bygges og annet. Jeg tror at vårt Forsvar  er best tjent med å beholde P-3 i 10 år til, minst, og å opprettholde samt styrke basen på Andøya.

Foto: Per Gram

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.