fredag 31. juli 2015

Spennvarsling - Mislykte OCAS får sin renessanse

  • Selv om BKK Nett nå skal få Ocas-anleggene sine i drift igjen, blir de fleste av selskapets spenn konvensjonelt merket med blåser, som på bildet. Foto: BKK

FLYVARSLINGSSYSTEMET OCAS

Nå skal det igjen bli drift i flyvarslingssystemet Ocas

BKK samarbeider med Vestas.

Etter at Ocas-systemet for merking av kraftlinjer ble lagt ned i Norge for to år siden, har mange kraftspenn stått umerket, i strid med Luftfartstilsynets forskrifter. Statnett, med hele 250 forskriftsstridige spenn, er verstingen.
Mens Statnett har forkastet Ocas-teknologien, har BKK omfavnet den. Siden systemet ble lagt ned, har de jobbet for å få det i drift igjen. Nå ser de ut til å lykkes.

Samarbeider med Vestas

Det var selskapet Highlight Safety som hadde ansvaret for Ocas-systemet i Norge fram til varslingssystemet ble skrudd av i Norge i september 2013. Nedleggelsen skjedde etter at en rekke anlegg i lang tid hadde vært ute av drift i mange måneder.
Denne gangen skal imidlertid ikke Highlight Safety få noen rolle. Nå skal BKK isteden samarbeide direkte med Vestas, som eier Ocas-teknologien og bruker den til merking av vindturbiner.
– Vi samarbeider med Vestas om å bygge opp igjen varslingssystemet for fjordspenn, og har den kompetansen og utstyr som skal til, sier kommunikasjonsrådgiver Anne Mette Tuvin i BKK Nett til Teknisk Ukeblad.
 

Søkte om frekvenser

For to uker siden søkte BKK Nett Nasjonal kommunikasjonsmyndighet om radarfrekvenser til 16 Ocas-radarer som skal sikre 14 av BKKs fjordspenn i Hordaland.
I søknaden ber BKK Nett om rask behandling, fordi anleggene etter planen skal settes i drift igjen fra 1. september.
Tuvin opplyser at anleggene vil bli satt i drift fortløpende når BKK Nett får søknadene om radarfrekvenser godkjent. Hun sier selskapet vil gjøre det det kan for å få alle anleggene tilbake i operativ drift innen fristen myndighetene har satt for å oppfylle den nye merkeforskriften, 15. oktober.
– Vi er glade for at vi har kommet så langt med å få i drift varslingssystemene på våre anlegg. Vi har jobbet iherdig med å få dette i havn innen myndighetenes frist, og nå er vi veldig optimistiske med tanke på å nå fristen, sier hun.

Slet med reservedeler

En av årsakene til at Highlight Safety slet med å holde Ocas-anleggene i drift, var dårlig tilgang på reservedeler. Våren 2013 ble BKK Nett underleverandør for Highlight Safety for å gjennomføre oppgradering og vedlikehold på alle Ocas-anleggene i Norge.
I tillegg fikk selskapet ansvar for driftsovervåkingen av anleggene, som altså ble tatt ut av drift september 2013.
Tuvin vil ikke si om BKK Nett igjen vil satse på å drifte Ocas-anleggene for andre norske kraftnettselskaper, slik de gjorde i 2013.
– Først og fremst må vi få våre egne anlegg operative, og så tar vi det derfra.

Tror på teknologien

Statnett søkte nylig om å få utsette merkingen av spennene til utgangen av 2019, fordi det er vanskelig å merke linjene med blåser. Også Troms Kraft og SFE Nett har søkt om utsettelse.
– Tror du andre kraftselskaper enn dere vil ta i bruk Ocas-varslingen på sine luftspenn i Norge?
– Det får andre kraftselskaper svare for. Vi har veldig tro på dette varslingssystemet, som både er en rask og rimelig måte å få merket luftspenn på en god måte. Det er dette som er grunnen til at vi klarer å merke spennene innen fristen. Vi har hele tiden hatt tro på denne teknologien, sier Tuvin.
– Hva har skjedd som gjør at den nå kan fungere?
– Det er en kombinasjon av at vi har fått en del kompetanse på området, nødvendig utstyr og et godt samarbeid med Vestas, sier Tuvin.
– Blir det dyrt å sette Ocas-anleggene i drift igjen?
– Den kostnaden er vi villig til å ta.
– Hvor mye koster det?
– Det kan vi komme tilbake til det når vi har fått spennene i drift, sier hun.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.