lørdag 29. august 2015

Solakonferansen 2015


Den 21. september ser programmet slik ut:

 
0930 – 1130 Bell Helicopter Textron Inc Innovation – The Bell 525
                     Larry J. Thimmesch, Vice President, 525 Program

1130 - 1215 Buffetlunch

1215 - 1415 Airbus Helicopters Innovation - 
                     Alain Vigneu, Sales Director European Oil and Gas Applications                 
                              
1415 - 1615 Sikorsky Aircraft Corporation Innovation
                     Chris Van Buiten, Vice President Sikorsky Innovation,
                      Research and Engineering

1616 - 1730 Nytt norsk redningshelikopter. Konsept for mottak, trening,
                     utsjekk og implementering samt operativt konsept
                     Ved oberst Pål-Bjørnar Alfheim, Luftoperativt Inspektorat (LOI)

Airbus Helicopters X6 concept - Ill.: Airbus

Programmet for øvrig har tyngde på akkurat dette, offshore helikoptervirksomhet. Det du ser ut av ovenstående programposter er fraværet til Finmeccanica/AgustaWestland. Det samme gjaldt Le Bourget i år hvor kun en liten stand presenterte dette store selskapet, som altså skal levere nye redningshelikoptre til Norge fra 2017.
Vel, store helikoptre er under utvikling og videreutvikling. Det siste gjelder for S-92A selv om det lenge etterlengtede 5. MRB ikke ser ut til å bli noe av.
De store nyhetene ligger hos Airbus Helicopters som viste skisse av sitt nye X6 som skal erstatte Puma serien. Jeg har presentert skissen på bloggen min, også av den nye H160 som jeg tipper er ganske lik den nye X6 i designen. I fjor høst fløy jeg EC175 et par turer fra Sola. Franskmennene kan det. Lite støy og lite vibrasjoner.
Bell presenterer B525 på konferansen, det første sivile helikopteret med fly-by-wire, som også kommer på X6. Jeg er glad over å se et nytt Bell helikopter av noe størrelse. HS hadde Bell 214ST en del år, og den var solid og gikk bra. Selv har jeg fløyet en del Bell212 med PT6 Twin Pac. Flott maskin, bortsett fra vibrasjonene. En suksess for Relentless vil bety mye for Bell. Både de og Sikorsky har fått nye eiere. I Finmeccanica er det tegn til uro og reorganisering, men deres AW169 og 189 ser ut til å være fine maskiner. AW139 selger veldig godt.
Sees på Solakonferansen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.