Flyet, en Airbus A321-211, skulle egentlig vært i lufta klokka 15.40 i ettermiddag.
– Beskjeden vi har fått er at det er sterk motvind på reisen til Gran Canaria. De lastet ekstra drivstoff for å håndtere motvinden, sier Roy White, som er en av passasjerene som tålmodig venter på å starte reisen sin mot sydligere strøk.
Men det ble rett og slett for mye av det gode. Vindforholdene rundt Bodø lufthavn gjorde at flyet, med folk og bagasje, ble for tungt lastet.
– Dermed måtte flyet opp i lufta for å brenne av noe av drivstoffet. Nå er folk plassert rundt gate og pub, og ingen får slippe ut.
Passasjerene venter ved Bodø lufthavn
Passasjerene venter tålmodig.
Foto: Roy White

Fylte for mye drivstoff

Sikkerhetssjef Håvard Breivik ved Avinor i Bodø bekrefter at årsaken til forsinkelsen, er at flyet ble for tungt.
– Passasjerene måtte gå av, og flyet måtte opp i lufta en halvtimes tid for å brenne opp noe av drivstoffet. På denne flytypen her, har vi i Bodø ikke den kapasiteten som trengs for å tappe drivstoff mens det står på bakken.
Han forteller at det ikke er snakk om at flyet dumper drivstoff mens det er i lufta.

Sjeldent

Tonje Løkaas Fossum, Markeds- og kommunikasjonsdirektør.
​Markeds- og kommunikasjonsdirektør Tonje Løkaas Fossum i Ving.
Foto: Ving
Markeds- og kommunikasjonsdirektør Tonje Løkaas Fossum i Ving forteller at dette medfører en forsinkelse på rundt to timer og 20 minutter.

– Dette var veldig vanskelig å forutse. Vinden snudde plutselig, og på grunn av vekt og endring i vindens styrke og retning måtte flyet opp og få av seg litt brensel. Det måtte man gjøre av hensyn til flysikkerheten.
– Har noe sånt skjedd før?
– Det er veldig sjeldent, jeg kan ikke huske at noe sånt har skjedd før. Så det skjer nok ikke veldig ofte.

Landet

Like før klokken 18 forteller passasjer Roy White at flyet har landet igjen.
– Vi avventer mer informasjon, sier White.
Flyet oppe i lufta
Flyet måtte sirkle i lufta for å lette på vekta.
Foto: Flightradar24