mandag 25. januar 2016

Gardermoen snart klar med ny nord-pir - Teknisk Ukeblad


Slik vil «nye» Oslo Lufthavn se ut når alt er ferdig i 2017 med blant annet nytt terminalareal på 117.000 kvadratmeter, en helt ny pir, 11 nye bro­tilknyttede oppstillingsplasser og 10 fjernoppstillingsplasser. Illustrasjon: Nordic Office of Architecture AS
  • Prosjektleder idriftsettelse i Avinor, Hans Petter Stensjøen (t.v.) og teknisk koordinator i T2-prosjektet, Tor I. Hoel i ÅF Advansia AS, inne i nye sentralbygg vest der det blir 34 nye skranker. Foto: Per-Jan Brekke
  • «»

    Nå skal «nye» Oslo Lufthavn testes:

    Puslespillet snart ferdig


     

    Det gjenstår bare 15 prosent før gigant-utvidelsen ved Oslo Lufthavn er ferdig. Neste år starter en øysommelig uttesting av de utallige funksjonene som må virke hundrede prosent når det hele åpnes i april 2017.

    Om prosjektet
    Prosjektet:  Utvidelse av Oslo Lufthavn med ny ankomst-
    og avgangshall, ny pir for flyoppstilling og nye uteanlegg
    Sted: Oslo Lufthavn, Gardermoen
    Byggherre: Oslo Lufthavn AS (OSL)
    Prosjekteier: Avinor AS
    Prosjekt- og byggeledelse: ÅF Advansia AS
    Byggestart: April 2011
    Overlevering: April 2017
    Areal/omfang: Nytt terminalareal på 117.000 kvadratmeter,
    11 nye brotilknyttede oppstillingsplasser og 10 fjernoppstillingsplasser, 600.000 kvadratmeter asfaltert dekke til flybevegelser, 60.000 kvadratmeter betongdekke til flyoppstilling, oppgradert togstasjon samt oppgradering av diverse anlegg for drift av flyplassen­­
    Kapasitet: 30 millioner passasjerer
    Totalsum for prosjektet: 14,05 milliarder kroner
    Entreprenører: Totalt over 150 entreprenører som har entreprisekontrak­­t med OSL
    Arkitekter og rådgivere: Team_T AS ,
    Nordic Office of Architecture AS, COWI AS, Norconsult AS ,
    Aas-Jakobsen AS og Per Rasmussen AS
     
    De tekniske utfordringene
     
    Full drift ved eksisterende flyplass både under bygging og under testing.
    Redusere energiforbruket mest mulig og oppfylle kravene til passivhusstandard.
    De tekniske løsningene
    Systematisk og detaljert planlegging i forhold til å ikke forstyrre den daglige driften, skjerming av byggeområdene med provisoriske vegger samt legge et forutsigbart løp for alle de ulike testene.
    Det er bygget et termisk snølager der blant annet «brøytesnø» fra rullebanen utnyttes som kjøleenergikilde i tillegg til at det har foregått utvidelse av eksisterende anlegg for termisk energi og installert ny varmepumpe.
    Det handler om ett av landets største landbaserte prosjekt som nå nærmer seg slutten. Arbeidene startet i 2011, og den offisielle åpningen er i april 2017.
    I åpningsåret 1998 skulle Oslo Lufthavn håndtere en trafikk på 17 millioner passasjerer i året.
    Nå utvider hoved­flyplassen kapasiteten opp mot 30 millioner passasjerer med blant annet sentralbygg vest – en terminal 2 (T2) med 34 nye skranker som skal smelte sammen med den eksisterende terminalen. Til sammen vil dette utgjøre en 350 meter lang avgangs- og ankomsthall.
    – Hovedtanken bak det arkitektoniske uttrykket er at den nye avgangs- og ankomsth­­allen skal være en kopi av den eksisterende slik at passasjerene får følelsen av å komme til en felles terminal­­. Jernbanestasjonen blir nå liggende i midten av det utvidede sentralbygget, noe som ytterligere legger til rette for kollektiv tilbringertjeneste. T2 viderefører dermed korte og effektive gangavstander, påpeker Hans Petter Stensjøen som er prosjektleder idrift­settelse i Avinor.

    Bagasje og sikkerhet

    Siden flyplassen åpnet i 1998, har det blitt håndtert mer enn 100 millioner enheter med bagasje,. Nå får den nye delen av sentralbygget et helt nytt bagasjesystem som vil håndtere 3300 bagasjeenheter i timen. Frivillige «liksom-passasjerer» har allerede vært med på å teste ut nye funksjoner. Flere og mer omfattende tester på den utvidede flyplassen skal snart gjennomføres, slik at «barnesykdommene» er luket bort før de første «ekte» passasjerene tar flyplassen i bruk.
    Også sikkerhetskontrollen skal utvides med mer effektive sikkerhetssluser. Her er Oslo Lufthavn allerede i verdenstoppen på kvalitet og lav køtid. I sommer var gjennomsnittlig kø på bare to minutter ventetid.

    Termisk snølager

    T2 har etablert et unikt anlegg der snø brukes til kjøling.
    – Vi samler snø fra brøyting av banesystemet i et termisk snølager, som vi så utnytter som energikilde til kjøleanlegget. Etter det jeg forstår er vi første flyplass i verden som benytter denne energikilden, påpeker Avinors prosjektleder.
    Dette, sammen med en utvidelse­­­ av eksisterende anlegg for termisk energi med nye varmepumper og utnyttelse av spillvann, gjør at forbruket av termisk og elektrisk energi reduseres med femti prosent i forhold til forbruket før T2-utvidelsen

    85 prosent utbygget

    Fortsatt jobber 1500 arbeidere daglig med utvidelsen av Oslo Lufthavn samtidig som det er full drift ved eksisterende flyplass. Utbyggingsområdet er skjermet med provisoriske­­ vegger, men snart skal veggene­­­ rives siden mye av det rent bygningsmessige begynner­­­ å nærme seg slutten. 90 prosent av T2-prosjektet er nemlig ferdig bygget, innredningsarbeider pågår for fullt.
    Neste år vil mye dreie seg om en omfattende verifisering av alt utstyr, og enormt mange komponenter og løsninger, for å kontrollere at disse faktisk fungerer som forutsatt. I tillegg gjenstår det blant annet innredning av 20.000 nye kvadratmeter med kommersielle arealer.

    1000 funksjonstester

    – Vi skal gjennomføre over 1000 funksjonstester på mindre enn et år. Det er et voldsomt puslespill i tett samarbeid med drifts­organisasjonen. Den store utfordringen er å planlegge dette slik at alt skjer på riktig måte og ikke minst i riktig rekkefølge­­, sier teknisk koordinator i T2-prosjektet, Tor I. Hoel i  ÅF Advansia AS som er innleid på prosjekt- og byggeledelse.

    Tett samarbeid

    Hoel trekker frem det tette samarbeidet med driftsorganisasjonen Avinor og utbyggings- og prosjekteringsansvarlige som helt avgjørende for at den gigantiske utvidelsen har gått så bra hittil.
    – Det ble gjort et bevisst og veldig fornuftig grep da vi ble samlokalisert fra første stund. Det har gjort det mye enklere å få til en felles kultur og en felles­­ forståelse for det som skal utføres og målet som skal nås, sier Hoel.

    Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar

    Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.