tirsdag 19. januar 2016

Vil ikke ha ny flyplass - NRK

12 ordførere protesterer mot ny storflyplass på Helgeland

To ministre, fylkestinget i Nordland og reiselivet i Nord-Norge ønsker ny storflyplass på Helgeland. Det er bare et problem; flertallet av kommunene i regionen vil ikke ha den.

Polarsirkelen lufthavn på Hauan, Mo i Rana
TAKKER NEI: Et flertall av kommunene på Helgeland ønsker ikke en ny storflyplass i Rana, ettersom det sannsynligvis vil innebære en nedleggelse av Kjærstad flyplass i Mosjøen.
Foto: NarudStokkeWiig


– Vi vil heller opprettholde den flyplasstrukturen vi har i dag, sier ordfører i Grane, Bjørn Ivar Lamo.
I en høringsuttalelse til Samferdselsdepartementet har tolv helgelandsordførere skrevet under på at de ikke ønsker en bygging av den planlagte storflyplassen på Hauan i Rana.
Flyplassen er beregnet til å koste over 2 milliarder og vil bli den første flyplassen som er bygd i Norge siden 1998. Det skal gi bedre flyforbindelser, men byggingen innebærer også at Kjærstad flyplass i Mosjøen må legges ned, ifølge Avinor.
– Reiseveien til flyplassen går fra å være 30 minutter til å bli på én time og tre kvarter. Vi unner selvfølgelig Rana en god flyplass, men den trenger ikke bli så stor at det betyr en nedleggelse av småflyplassene, sier Lamo.

– Overhodet ikke redd for at ordførerne saboterer flyplassplanene

Selv om et klart flertall av ordførerne på Helgeland sier nei til en storflyplass i Rana, er ikke daglig leder for Polarsirkelen lufthavnutvikling redd for at ordførerne skal velte planene.
Henrik Johansen, Mo i Rana
TROR DET BLIR STORFLYPLASS: Henrik Johansen, daglig leder ved Polarsirkelen lufthavnutvikling, tror ikke den lokale motstanden fra de tolv ordførerne vil føre til at flyplassprosjektet skrinlegges.
Foto: Frank Nygård / NRK

  •  
– Nei, det er jeg overhodet ikke redd for. Fornuften vil seire, sier Henrik Johansen, daglig leder ved Polarsirkelen lufthavnutvikling.
Tidligere i dag ble det kjent at et flertall av ordførere på Helgeland har skrevet under på en høringsuttalelse der de sier nei til byggingen av en storflyplass på Hauan i Rana.
Årsaken er at etableringen av en storflyplass vil innebære at småflyplassen i Mosjøen da må legges ned, noe ordførerne mener vil gi uheldige konsekvenser i form av fraflytting, dårligere rekruttering og svekket helseberedskap.
De skriver også at de synes prisen for en ny storflyplass er for høy i forhold til hva innbyggerne får tilbake.
«Det framstår for oss som uforståelig om regjering og storting vil gå videre med et slikt prosjekt», heter det i uttalelsen.
– Det er ikke enighet om en større flyplass på Helgeland. Et klart flertall av ordførerne på Helgeland ønsker å opprettholde dagens flyplasstruktur, som vi er fornøyd med. Det har vært en positiv utvikling ved dagens flyplasser de siste årene, sier ordfører Bård Anders Langø (Ap) i Alstahaug.

– Synd at de føler det sånn

Ordfører Bård Anders Langø (Ap) i Alstahaug
Ordfører Bård Anders Langø (Ap) i Alstahaug sier nei til storflyplass i Rana.
Foto: Frank Nygård / NRK
Det er Stortinget som avgjør om flyplassen blir en realitet, men Johansen er ikke redd for at de tolv ordførerne skal klare å velte flyplassplanene.

– Det er selvfølgelig synd at ordførerne føler det på denne måten, men en storflyplass er den absolutt beste løsningen for Helgeland, derfor er jeg sikker på at flyplassen blir en realitet, tror Henrik Johansen i Polarsirkelen lufthavnutvikling.
Han sier at han har forståelse for at etableringen fører til strid, men at en storflyplass vil komme alle til gode.
– Hvis Helgeland skal ha mulighet til å vokse og være attraktiv for ung arbeidskraft, er vi nødt til å etablere en storflyplass. Det er slik det fungerer overalt ellers i landet og nå får vi det endelig på plass også på Helgeland.

Vanskelig sak

Men fylkesråd for samferdsel i Nordland, Wilfred Nordlund (Sp), er ikke like sikker på at ikke motstanden blant ordførerne vil få konsekvenser for det politiske utfallet.
– Det kommer til å bli en vanskelig sak å behandle. Her er det mange interesser å ta hensyn til, og mange følelser involvert. Det gjør det utfordrende å komme til enighet i saken, sier Nordlund.
I mars skal høringsuttalelsen fra Nordland fylkeskommune leveres til Samferdselsdepartementet. I høringsuttalelsen skal fylkeskommunen kommentere rapporten fra Urbanet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.