mandag 29. februar 2016

Nasjonal Transportplan - Avinor

Avinor

Plangrunnlag - Nasjonal transportplan 2018-2029

Avinor - 29-02-2016 10:00 CET
Statens vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor legger fram sitt felles plangrunnlag til Nasjonal transportplan for årene 2018-2029. Her er noen viktige elementer i etatene og Avinors plangrunnlag:
Samfunnets mobilitetSamfunnets mobilitet opprettholdes, og befolkningsvekst, handel og økonomisk vekst vil føre til at transportomfanget øker. I 2029 blir det 15 prosent flere personreiser. Lange reiser – definert som lengre enn 70 km – øker mer enn korte reiser. Det totale omfanget for godstransport vil øke med opp mot 20 prosent i løpet av NTP-perioden 2018-29.
KlimastrategienEn bærebjelke i NTP-oppdraget er en klimastrategi for lavutslippssamfunnet. Transportetatene mener det er mulig å få ned klimagassutslippene i sektoren med om lag 50 prosent innen 2030, selv når det blir mer transport. De overordnede grepene er å tilskynde null- og lavutslippsteknologi i alle transportformer, ta i bruk bærekraftig biodrivstoff i stort omfang og legge til rette for nullvekst i privatbilisme i mange byområder.
ByområdeneMange byområder må innrette seg på nullvekst i personbiltrafikken. Dette må skje ved overgang til mer bruk av kollektivtransport, sykling og gåing. Bolig- og næringsområder utvikles slik at det fremmer lavutslipp i transportsektoren.
Staten engasjerer seg med bymiljøavtaler i ni byområder. Statens økonomiske bidrag økes med mer enn 60 prosent sammenlignet med inneværende NTP. Partene i disse avtalene forplikter seg til å styrke miljøvennlige transportformer.
Sammenhengende sykkelekspressveger er et nytt, offensivt tiltak for å få flere til velge sykkel til og fra jobb.
Staten går inn med 50 prosent i store kollektivinvesteringer i byene som for eksempel bybanen i Bergen, superbuss i Trondheim, bussveien i Stavanger, metrotunnel i Oslo og Fornebubanen i Oslo og Akershus.
GodsoverføringTransportetatene foreslår en godsstrategi som vil gi overføring av gods fra veg til sjø og bane. Dette skjer gjennom økt satsing på godstransport på jernbane, tilskuddsordning for gods på sjø og bedre sammenknytning mellom transportformene i knutepunkter der dette gir økt godsomslag. Samtidig vil volumveksten i hver av transportformene bli større enn overføringspotensialet. Av hensyn til effektiv, miljøvennlig og sikker godstransport er det derfor nødvendig at alle transportformene utvikles for å oppnå målsettingene.
Etterslepet fjernesTransportetatene anbefaler å fjerne etterslepet i vedlikehold på vegene, jernbanen og kystens installasjoner i løpet av den neste NTP-perioden.
Drift og vedlikehold har fått økte midler de siste årene slik at forfallet i infrastrukturen har stanset. Dette er et godt utgangspunkt for å ruste opp veier, jernbane og kystens infrastruktur til en mest mulig robust og driftssikker standard.
Totalt er det anslått et etterslep på 55-60 milliarder kroner innenfor riksveg, jernbane og kyst.
Teknologiutvikling i transportsektorenIntelligente transportsystemer (ITS) bidrar til sikkerhet, effektivitet og bedre overganger mellom transportformer. Eksempler på slik teknologi er trafikantinformasjon, trafikk- og flåtestyring, førerstøttesystemer, navigasjon, samt drift av infrastruktur og betalingssystemer.
Mer bruk av droner innen overvåking, inspeksjon og kartlegging gir store muligheter og reduserer risiko.
På lufthavnene kan vi komme til å få selvkjørende biler og økt bruk av fjernstyring av tårntjenestene.
Internasjonale forbindelserGlobaliseringen slår inn i transportsektoren med økt etterspørsel etter transport, både grenseoverskridende godstransport og personreiser med fly.
Finland, Russland, Sverige og Norge har dialog om utviklingen av de grensekryssende forbindelsene. I februar åpnet godskorridor 3 på jernbanenettet mellom Skandinavia og Palermo (ScanMed). Denne våren leveres en rapport om utvikling av jernbanen mellom Oslo og Gøteborg, og den vil bli fulgt opp med en konseptvalgutredning (KVU).
Transportetatene vil videreføre det internasjonale samarbeidet i nordområdene med Joint Barents Transport Plan, og det er avtalt et samarbeid mellom Norge og Finland om utviklingen av E8 og rv. 93. Norge og Sverige samarbeider om utviklingen av Ofotbanen. Sikkerhet til sjøs utvikles videre i det arktiske området gjennom BarentsWatch og annet multilateralt samarbeid.
Arbeidet med NTP-utredningenEtatenes utredning ledes av en styringsgruppe med direktørene i Statens vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor. Denne gruppen har vært ledet av jernbanedirektør Elisabeth Enger.
Hovedtall i NTP-utredningenDen økonomiske basisrammen til Statens vegvesen, Jernbaneverket og Kystverket er i gjennomsnitt 59,7 milliarder kroner pr år. Her inngår midler til Nye Veier AS på 5,1 milliarder kroner pr år. Etatene er bedt om å foreslå hvordan midlene skal brukes ved lav ramme på 47,8 milliarder kroner per år, middels ramme på 71,7 milliarder kroner pr år, samt høy ramme på 77,7 milliarder kroner per år inklusive midlene til Nye Veier AS.
I vedlagte PDF ligger følgende pressemeldinger:
  1. Oversikt Plangrunnlag - Nasjonal transportplan 2018-2029 
  2. Klimautfordringene: Klimautslippene må kuttes 
  3. Drift og vedlikehold: Forfallet stanset, etterslepet skal fjernes
  4. Trafikksikkerhet: Nye mål om økt sikkerhet i transportsektoren
  5. Prosjekter: Store satsninger i neste transportplan
Avinor har ansvar for de 46 statlig eide lufthavnene og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til en sikker og effektiv reise for omkring 50 millioner flypassasjerer. Om lag halvparten reiser til og fra Oslo Lufthavn.
Over 3.000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinor finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på flyplassene.
Del på sosiale medier
Share on facebook Share on twitter Share on linkedin Share on google

Les på Mynewsdesk

Ressurslinker

Relatert materiale

Dokumenter

Pressemeldinger - Plangrunnlag - Nasjonal transportplan 2018-2029

29-02-2016 10:00 CET

Tags

Pressemeldinger - Plangrunnlag - Nasjonal transportplan 2018-2029
Avinors kommentarer til høringsnotat om flypassasjeravgift
Kvartalsrapport 2. kvartal 2015

Kvartalsrapport 2. kvartal 2015

Dokumenter   •   29-08-2015 09:05 CEST

Lufthavnstruktur rapport 20. mai 2015

Lufthavnstruktur rapport 20. mai 2015

Dokumenter   •   20-05-2015 15:30 CEST

Renteregulering 28. april 2015

Dokumenter   •   29-04-2015 10:26 CEST

Avinor AS - vurderer utstedelse av nytt obligasjonslån
Perspektivanalyse mot 2050

Perspektivanalyse mot 2050

Dokumenter   •   16-03-2015 11:30 CET

Nytt sertifikatlån til notering 20.02.2015

Trafikkstatistikk januar 2015

Dokumenter   •   10-02-2015 14:00 CET

Topp 20 lufthavner i Europa

Topp 20 lufthavner i Europa

Dokumenter   •   07-02-2015 10:00 CET

Trafikkstatistikk desember 2014

Dokumenter   •   13-01-2015 11:29 CET

Finansiell kalender

Finansiell kalender

Dokumenter   •   22-12-2014 14:03 CET

Avinor Puls nr. 4 2014

Avinor Puls nr. 4 2014

Dokumenter   •   15-12-2014 09:00 CET

Avinor23 - Nytt lån til notering 15.12.2014

Trafikkstatistikk november 2014

Dokumenter   •   11-12-2014 12:19 CET

10.12.2014 - Utstedelse av sertifikatlån

10.12.2014 - Utstedelse av sertifikatlån

Dokumenter   •   11-12-2014 09:35 CET

Trafikkstatistikk oktober 2014

Dokumenter   •   11-11-2014 11:30 CET

Nytt lån til notering på Oslo Børs 6.11.2014
Avinor vurderer utstedelse av obligasjonslån
Vellykket plassering av obligasjonslån 20.10.2014
Børsmelding 20.10.2014

Flytrafikk september 2014

Dokumenter   •   10-10-2014 12:42 CEST

Internmagasinet Avinor Puls oktober 2014

Internmagasinet Avinor Puls oktober 2014

Dokumenter   •   06-10-2014 14:37 CEST

I Avinorpuls kan du lese om Avinors virksomhet og luftfartsspørsmål generelt. Hvert nummer vil også ha eksterne bidragsytere som belyser aktuelle spørsmål og utfordringer for norsk luftfart. Ønsker du å abonnere på bladet, sender du en e-post til avinorpuls@avinor.no.
Nytt sertifikatlån til notering på Oslo Børs 16.09.2014
Børsmelding – 15.09.2014

Månedsstatistikk juli

Dokumenter   •   12-08-2014 14:47 CEST

Månedstatistikk og halvårstall juni 2014

Dokumenter   •   14-07-2014 10:39 CEST

Månedsstatistikk English

Dokumenter   •   11-06-2014 14:07 CEST

Månedsstatistikk norsk

Dokumenter   •   11-06-2014 14:07 CEST

Månedsstatistikk mai

Dokumenter   •   11-06-2014 14:07 CEST

Drevet av MynewsdeskKontaktpersoner

Pressetelefon

Pressetelefon til bruk for journalister
presse@avinor.no
469 38 190

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.