fredag 19. februar 2016

P-8 til Norge?

Undertegnede i en P-3C i juli 2015
 
Norske Orionfly har for kort tid siden fått nye vinger for ca. 1,2 milliarder kroner. De har også fått oppdatert utstyr om bord. De er gode for å fly i nye 10 år fra d.d. Forsvarssjefen har i sin studie presentert et forslag om å avvikle 333 skvadron i sin nåværende form. Orion bør erstattes med satelittbaserte systemer, UAV`er på Evenes og/eller lettere typer MPA. Det er naturligvis ikke noe ønske om det, men heller et tydelig signal til politikerne som må velge, nesten mellom pest og kolera.

I 2014 var jeg på Farnborough. Her observerte jeg en større norsk delegasjon fra FD og Forsvaret. De besøkte Fred Smith fra Boeing som møtte delegasjonen ved en USN P-8 Poseidon. Man kan gjøre seg noen tanker om det, men uansett kjekt at vi holder oss orientert om aktuelle produkter, spesielt akkurat dette flyet.

Personlig ser jeg på de løsningene forsvarssjefen har kommet med som usannsynlige. Vel, jeg vet ikke alt om satelittbasert teknologi, men jeg tror en skal ha vanskeligheter med å finne et enkeltstående system som kan detektere, identifisere, følge og angripe med hensiktsmessige våpen, en neddykket undervannsbåt. Forsvarssjefen nevner droner. Vel, hadde ikke Sverre Diesen, Forsvarsjef i 2007, effektivt senket, i sin forsvarsstudie av 2007,  mulighetene for Norge å etablere kunnskap om UAV`er, ville vi hatt en mulighet.

Vi leser at Obama ønsker å firedoble USA`s militære innsats i Europa. Det er derfor betimelig at Norge kommuniserer våre bekymringer vedr. maritim ASW kapasitet til ham. Hensikten må være å oppnå en rabatt på kjøp av P-8. Dette fremkom i mitt foredrag i LMS Rogaland onsdag.

Etter min presentasjon fikk jeg høre at Norge antakelig gjør akkurat det. Det kan være at vi får en betalingsutsettelse til etter at de tyngste avdragene på F-35 er betalt. For meg høres dette ut som en strålende ide. Håper det er sant.

Som du kan lese lengre oppe på bloggen ser du at SAAB er på banen med Swordfish. Et spennende prosjekt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.