lørdag 30. april 2016

Helikopterhavariet - Forskjellige kilder - Oppdateres

Helikopterulykken: Recorderen er hentet opp 29.04.2016

Helikopterets kombinerte Flight Data Recorder og Cockpit Voice Recorder er hentet opp fra helikopteret. Havarikommisjonen planlegger å bringe recorderen til England for avlesning lørdag formiddag. Recorderen må deretter tørkes før uthenting av data kan finne sted.
FDR CVR
Foto: SHT

Fra BT:           

Helikopterselskapet er i økonomiske vansker

Selskapet CHC Helikopter Service, som eier helikopteret som styrtet utenfor Bergen fredag, ble nylig nedgradert av kredittratingbyrået Moody's.
                                                                                                                                                                                                    
Ifølge Bloomberg skyldes det at selskapet ikke overholdt fristen for betaling på obligasjonslån som forfaller i 2020, skriver Dagens Næringsliv.
Det canadiske firmaet klarte ikke å gjennomføre en rentebetaling for to uker siden. Det har fått 30 dagers frist til å betale eller å bli erklært misligholdt. Selskapet kan ende opp med å begjære oppbud dersom det ikke klarer å betale innen den nye fristen.

Moody's anbefaler selskapet å be kreditorene om hjelp eller å restrukturere gjelden i 2016. Talskvinne Susan Gordon i CHC ønsket ikke å bidra til ytterligere spekulasjoner overfor Bloomberg, skriver avisa.
Helikoptermodellen EC225 Super Puma har vært involvert i fem ulykker på fire år i Storbritannia. Luftfartstilsynet har inntil videre innført flyforbud for helikoptertypen. Det dreier seg om et 20-talls helikoptre.
Britiske luftfartsmyndigheter og produsenten Airbus har også innført flyforbud.



Det var dette helikopteret, et EC225 Super Puma med serienummer LN-OJF, som havarerte.
Det var dette helikopteret, et EC225 Super Puma med serienummer LN-OJF, som havarerte. (Foto: CHC.)

I 2012 ble Super Puma satt på bakken og utbedret. Norsk turbindesigner advarte mot løsningen

Nå er han opprørt.

Fredag ettermiddag bekreftet politiet at de har funnet omkomne etter at en EC225 Super Puma havarerte på vei fra Gullfaks B til Flesland.
Modellen har vært involvert i fem ulykker på britisk sektor i perioden 2009-2013.


Den alvorligste skjedde i 2009. Alle 16 omkom da et AS332 L2 - en tidligere versjon av helikopteret som havarerte i dag - styrtet i sjøen utenfor Peterhead i Skottland. 
Ulykken skyldtes materialtretthet i et av planetgirene i hovedgirkassa.
Ifølge havarirapporten gikk kun 20 sekunder fra flygerne ble varslet om oljetrykkfall i hovedgirkassa til hovedrotoren løsnet og kappet halebommen av skroget. Da befant helikopteret seg i 2 000 fots høyde.
Samme år nødlandet et Super Puma på britisk side, uten at det gikk liv tapt.
Den siste ulykken skjedde i 2013 med et AS332L2 utenfor Shetland og kostet fire liv. Denne ulykken tilskrives imidlertid menneskelig faktorer, ikke teknisk feil.
Den nyeste Super Puma-versjonen, EC225, havarerte to ganger i løpet av fem måneder i 2012.
10. mai 2012 nødlandet et EC225 øst for Aberdeen. 22. oktober samme år nødlandet sør for Shetland.
Begge helikoptrene hadde havarert hovedgirboks (MGB) med sprekk på samme sted på akslingen.

Flyforbud

I etterkant ble flytypen tatt ut av tjeneste i hele ni måneder før den i juli 2013 igjen kunne frakte folk til og fra oljeinstallasjonene i Nordsjøen.
Da hadde den europeiske luftfartsmyndigheten Easa og luftfartstilsynene i Norge og Storbritannia godkjent en midlertidig løsning som kort fortalt handlet om bedre rengjøring og smøring av akslingen samt mer omfattende sjekk og overvåking.
I 2014 ble den permanente løsningen godkjent av europeiske luftfartsmyndigheter, Easa, og alle maskiner har nå fått etterinstallert en nydesignet hovedaksling som er glattere, tykkere og har bedre smøring.
Den nye akslingen har økt veggtykkelse og en endret utforming som skal ha gjort den sterkere og eliminert muligheten for aktiv korrosjon.
Blant annet er det en ny plugg til sveisehullene og alle tidligere skarpe kanter er glattet ut. Det kommer dobbelt så mye olje inn i akslingen som før.
I begge 2012-havariene oppstod sprekken nær der tannhjulet er sveiset på akslingen. I dette området skal den nye komponenten tåle tre ganger så mye belastning som den gamle, ifølge Airbus Helicopters.

Norsk ekspert: – Ikke bra nok

Men det finnes eksperter som er kritiske til løsningen.
Da den ble presentert, fikk Teknisk Ukeblad Jan Erik Syljeset, tidligere sjefingeniør med lang erfaring fra utmattingspåkjente konstruksjoner i turbiner og i offshorestrukturer, til å gjøre sin vurdering.
Han var langt fra beroliget over det han så.
Han påpekte hvor uheldig det er å plassere en sveis i et område med store utmattingsbelastninger (torsjon- og aksialbelastninger).
En sveiseforbindelse har en materialstruktur forskjellig fra grunnmaterialene i de sammenføyde komponentene. En sveiseoperasjon vil alltid skape kornvekst i det varmepåvirkede grunnmaterialet rett utenfor sveisen (HAZ).
Selv om det er for tidlig å si noe sikkert om hva som forårsaket ulykken i Hordaland, er han opprørt i dag:
– Jeg kan ikke se at det nye designet har forbedret drivakslene i vesentlig grad. De lager akselen med samme sveiseskjøt i veldig utmattingsbelastet område i akselen, sier Syljeset som er pensjonert sivilingeniør og turbindesigner.
Han legger til at dette kun er klassisk kunnskap om problemer i roterende maskiner.

Norne-ulykken

Det har ikke vært dødsulykke med offshorehelikoptre i Norge på 19 år.
Norne-ulykken i 1997 krevde tolv liv.
Også dette var et helikopter av typen Super Puma, men en eldre versjon.
Et AS332 L1 fra daværende Helikopter Service havarerte på vei fra Brønnøysund lufthavn til oljeproduksjonsskipet «Norne».
Ifølge havarikommisjonen  var den direkte årsak til ulykken at det hadde oppstått flere utmattingssprekker i en akselhylse i hovedgirboksens høyre inngående akseltapp.
Dette førte til at en lås løsnet og kom inn i kraftoverføringsakselen til høyre motor. Akselen kom som en følge av dette ut av balanse slik at den feilet.
Kraftturbinens turtall steg ukontrollert til den desintegrerte. Fragmenter fra denne kuttet to kontrollstag til hovedrotoren, kontrollstaget til halerotoren og ødela kraftturbin-seksjonen på venstre motor.

NRK: 

Mars 2016: Fosset olje ut av samme helikoptertype

For en knapp måned siden opplevde ansatte at det fosset olje ut, og ned på vinduene, fra et helikopter av samme type som styrtet fredag.

EC225
STYRTET- Det var dette helikopteret som styrtet fredag. Et tilsvarende helikopter hadde problemer da det skulle ta av fra Sola 30. mars i år.
Foto: KRISTOFFER RIVEDAL


Hendelsen skjedde 30. mars da et helikopter av typen Eurocopter 225 skulle ta av fra Sola i Stavanger.
– Like før avgang, da rotoren var i gang, begynte det å sprute ut olje, forteller et vitne til NRK.
Mannen som ønsker å være anonym, forteller at det fosset ut olje på begge sider av helikopteret, og at motoren straks ble stanset.
– Vi ble fortalt at dette kunne skje. Det var en kjent feil, men at det ikke var noen fare. Oljen kom fra girkassen ved hovedrotoren. De skulle bare tørke opp oljen før vi lettet, men så skjedde det en gang til.

Han opplevde hendelsen som svært skremmende, og forteller at passasjerene, som jobber i oljeservicebransjen, vente noen timer på et nytt helikopter.
– Ingen av oss likte det, og ingen turte vel å si ifra at vi ikke ville fly. Folk foretrekker å heller fly med Sikorsky-en, for å si det sånn, forteller mannen.

Rapport inn

Forbundssekretær i HMS-avdelingen i Industri Energi, Henrik Fjeldsbø, fikk beskjed om hendelsen fra en ansatt. Han forteller at hendelsen ble rapportert videre til Luftfartstilsynet.
Helikopteret ble satt i drift neste dag.
Hvordan ble det oppfattet?
– Dette var skremmende. Du har kledd på deg og sitter i helikopteret også kommer det olje nedover sidene på helikopteret. Det er klart at det er svært ubehagelig. Passasjerene ble ført ut, helikopteret ble sjekket og de ansatte ble flydd ut med et annet helikopter, sier Fjeldsbø.
Hva tenker du om dette i lys av dagens hendelse?
– Det er klart det gjør noe med tilliten til helikoptertypen. Det har vært flere hendelser. Men nå vet vi ikke hva som har skjedd i dag. Jeg er ikke villig til å knytte sammen disse to hendelsene. Det viktigste for oss er at beslutningen at all passasjertransport med den aktuelle helikoptertypen er ute nå.
Helikopteret var av samme type, EC225, og eid av CHC Helikopter Service. Det er ikke kjent om det var samme helikopteret som styrtet i dag.
Foto fra hevingen - Stavanger Aftenblad
 
Fra Dagbladet:
 ULYKKESHELIKOPTERET: Dette er helikopteret som styrtet ved Turøy i Hordaland i går formiddag. Foto: Kristoffer Rivedal
ULYKKESHELIKOPTERET: Dette er helikopteret som styrtet ved Turøy i Hordaland i går formiddag. Foto: Kristoffer Rivedal

Helikopteret avbrøt flygning tre dager før ulykken

Fløy tilbake til Flesland.

                          
(Dagbladet): Ulykkeshelikopteret som styrtet ved Turøy fredag, avbrøt en tur til en plattform i Nordsjøen tre dager før ulykken, skriver VG.

Bare 16 minutter etter at ulykkeshelikopteret som styret tok av med mannskap på vei ut til plattformen, snudde det over Sotra og returnerte til Flesland lufthavn, viser blant annet data fra Flightradar24.

- Piloten fikk en indikasjonslampe, altså en varsellampe, og returnerte da til Flesland, slik han skulle. På Flesland ble helikopteret sjekket i henhold til prosedyren, og det ble skiftet en komponent, sier pressekontakt Klaus Sonberg ved CHC Helikopter Service AS.

Dagen etter ble det tatt en testtur, men også da fikk helikopteret opp feilmelding, og det ble skiftet enda en komponent, forteller Sonberg.

- På neste testtur gikk alt som det skulle. På torsdag ble det gjennomført seks kommersielle flights uten problemer, sier han.

Dermed skjedde den katastrofale ulykken fredag på den sjuende turen etter onsdagens reparasjon.

Solberg avventer nye tiltak

Helikoptermodellen EC225 Super Puma har vært involvert i fem ulykker på fire år i Storbritannia.

Luftfartstilsynet har inntil videre innført flyforbud for helikoptertypen. Det dreier seg om et 20-talls helikoptre. Britiske luftfartsmyndigheter og produsenten Airbus har også innført flyforbud.

Granskningen av helikoptertragedien vil avgjøre om det er behov for nye sikkerhetstiltak, ifølge statsminister Erna Solberg (H).

Etter et halvannen time langt møte med de pårørende etter ulykken, fikk Solberg spørsmål om hun mener det er trygt å fly til Nordsjøen.

- Vi skal alltid lære av det som skjer. Har det skjedd en ulykke, skal vi komme til bunns i hvorfor og iverksette tiltak i den grad det er mulig å gjøre det, sa statsministeren til mediene.

Hun antar at svarene på Havarikommisjonen, Luftfartstilsynet og Statoils undersøkelser vil være med på å videreutvikle regelverk og eventuelt stille strengere krav for å unngå ulykker i framtida.

- Det er et veldig høyt sikkerhetsfokus i norsk offshorenæring. Havarikommisjonen er det permanente granskningsorganet for luftfartsulykker. Når de kommer med sine svar, vil vi eventuelt vurdere oppfølging av dem, sier Solberg om regjeringens rolle.

Selskapet i økonomiske vansker

CHC Helikopter Service ble nylig nedgradert av kredittratingbyrået Moody's. Ifølge Bloomberg skyldes det at selskapet ikke overholdt fristen for betaling på obligasjonslån som forfaller i 2020, skriver Dagens Næringsliv.

Det kanadiske firmaet klarte ikke å gjennomføre en rentebetaling for to uker siden. Det har fått 30 dagers frist til å betale eller å bli erklært misligholdt. Selskapet kan ende opp med å begjære oppbud dersom det ikke klarer å betale innen den nye fristen.

Helikopteret skulle i utgangspunktet lande på Flesland lufthavn utenfor Bergen like etter det styrtet i 12-tida fredag. De 13 som var om bord kom aldri fram, og etter ulykka opprettet Statoil et pårørendesenter på hotellet Scandic Bergen Airport bare minutter unna flyplassen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.