Om nøyaktig ett år blir Norges hovedflyplass nesten dobbelt så stor. Det blir ny ankomst- og avgangshall, ny jernbanestasjon og nye Pir Nord. Dette betyr blant annet at sikkerhetskontrollen får 12 nye sluser og det blir 34 nye innsjekkingsskranker.
Før utvidelsen av hovedflyplassen må mange fuksjoner testes. Avinor gjør dette julehelga, siden den har minst trafikk.

Stenger julehelga

Øyvind Hasaas
Øyvind Hasaas, Oslo Lufthavn.
Foto: Hanna Seferowitcz / NRK
På en gjennomsnittlig dag har Oslo Lufthavn 70 000 passasjerer. 1. juledag i fjor var det 5 000 som var ute og fløy fra Gardermoen denne dagen.

– Vi kommer til å stoppe flytrafikken fra ca klokka 15.00 på julaften og fram til 11-12 på 1. juledag. Da er det jo fært få fly som går, sier Øyvind Hasaas, lufthavndirektør ved Oslo Lufthavn.

Skal teste nødsystemer

I løpet av det drøye flyplassen er stengt skal ansatte teste ting som: Hva skjer med bagasjehåndteringen og sikkerhetssjekken hvis strømmen går, og: Hvordan klarer de ansatte å jobbe sammen når uforutsette ting skjer.
– Vi skal teste nødsystemene, og se til at alt er trygt og godt når vi skal starte opp full drift utover våren neste år. Vi ønsker å ha flyplassen for oss selv når vi tester. Vi vil kunne slå av strømmen.

Ansatte hopper over familieribba

Mellom 150 og 200 ansatte vil være på jobb julaften kveld og natt.
– Mens alle dere andre er hjemme og spiser juleribbe får vi andre jobbe litt på julaften for å få dette til.
– Hva sier de ansatte til at de må arbeide på julaften kveld?
– De aller fleste forstår det. De stiller sporty opp og ser til at vi får gjort disse testene.
– Når vi har bygget en flyplass for 16 år siden og vi har bygget en ny flyplass nå så må vi se at disse systemene snakker sammen og at alt fungerer som det skal når vi setter alt i drift, sier Øyvind Hasaas, lufthavndirektør