tirsdag 24. mai 2016

SAS angriper Kjos - Miljøsatsing - Aftenposten

Kjos er en gratispassasjer i luftfartens miljøsatsing   
 
© Leveres av Aftenposten SAS-topp mener Bjørn Kjos bløffer om hvor klimavennlige Norwegian er.
I dag møter luftfartsbransjen klimaminister Vidar Helgesen (H) for å diskutere satsingen på biodrivstoff for norsk luftfart. Innføring av drivstoffet skal redusere klimautslippene dramatisk i årene fremover.
Eivind Roald er norsk konserndirektør i SAS og smeller til mot Norges flyyndling Bjørn Kjos og Norwegian foran dagens møte:
- Bjørn Kjos opptrer som en gratispassasjer i klimaarbeidet og bløffer om sine klimavennlige fly.
Roald sier han er lut lei av at Kjos «skryter på seg en miljøvennlig image» og mener virkeligheten er en helt annen:
- Norwegian unndrar seg å være med på å betale for å utvikle et drivstoff som reduserer klimautslippene. Han skryter samtidig på seg at han har så mye nyere og mer klimavennlige fly enn alle andre selskaper. Det er rett og slett ikke riktig, sier Roald.

Roald: Snakket ned biodrivstoff

SAS-toppen sier at hans utfall mot Kjos kommer etter det han mener er Norwegian-sjefens uredelige opptreden overfor resten av luftfartsindustrien og i særdeleshet SAS på en luftfartskonferanse nylig.
- Der var Kjos bransjens representant og brukte tiden til å snakke nedsettende om satsingen på biodrivstoff, forteller Roald.
Han minner også om Kjos’ anklager mot SAS for «å fly med søppel» og for å ha en gammel og ukurant flyflåte som forurenser mye. SAS-toppen anklager Kjos for å saboterer flyindustriens store satsing for å danne et kommersielt grunnlag for å innføre et mer klimavennlig drivstoff i tankene - såkalt biofuel.
Det er Avinor som har satt i gang pionérprosjektet, som skal redusere klimagassutslippene fra fly med opptil 40 prosent. Forutsetningen er imidlertid at flyselskapene er villige til å betale ekstra for drivstoffet, fordi det er dyrere å produsere. På den måte kan produksjonen på sikt øke og bli lønnsom. Men Europas tredje største lavprisselskap, Norwegian, har vendt tommelen ned og vil ikke være med på spleiselaget.
Det pikante med situasjonen er at Norwegian likevel får biofuel på flyene sine, ganske enkelt fordi alt drivstoff som nå leveres på Oslo Lufthavn er iblandet biomasse.
- Kjos vil ikke være med på dette fordi det blir for dyrt. Så overlater han heller til oss andre å ta regningen for å kunne utvikle et alternativ til fossilt brennstoff. På denne måten unndrar Norwegian seg det samfunnsansvaret vi har som industri for å redusere våre klimagassutslipp, sier Roald.

Må bli lønnsomt

Han sier at situasjonen er så enkel at hvis ingen flyselskaper sier seg villig til å finansiere utviklingen av et alternativ til fossilt brennstoff, så blir det ikke lønnsomt å produsere.
- Se på hva som har skjedd med antall elbiler i Norge. Det er blitt en suksess fordi myndighetene aktivt har stimulert etterspørselen. Det samme må vi kunne gjøre med luftfarten, mener Roald.
- Kjos forsøker å skape et inntrykk av at det eneste som kan gjøre luftfarten mer miljøvennlig, er å kjøpe helt nye fly. Dette er jo direkte klimafiendtlig. Alle vet at flytrafikken kommer til å øke kraftig fremover, og da er det ikke nok å kun ha drivstoffgjerrige fly. Skal vi nå våre klimamål, må vi også ta i bruk ikke-fossilt drivstoff, sier Roald.

Klimavennlige fly?

Han mener Kjos bløffer når han hevder at han har så nye fly at han forurenser langt mindre enn SAS.
- Det avgjørende er ikke om flyene er nye, men at motorene er oppgraderte og med redusert drivstofforbruk. I SAS har vi byttet ut samtlige av flyenes motorer på kort- og mellomdistanseflyene, og de er nå akkurat like miljøvennlige som dem Norwegian har. Vi er dessuten nesten i mål med å oppgradere hele langdistanseflåten til de mest miljøvennlige flyene som finnes i markedet, sier Roald.
Han sammenligner Kjos’ argumentasjon med to hus der det ene er helt nytt mens det andre er ti år gammelt, men har fått det aller mest moderne utstyret for klima og oppvarming:
- Ingen vil med alvor kunne hevde at huset som er ti år gammelt er mindre miljøvennlig enn det nye. Slik er det også med fly. Nesten en fjerdedel av et flyselskaps totale utgifter er drivstoff, derfor er det i selskapenes egen interesse å redusere forbruket, sier Roald.

Vanskelig å se forskjell

Fagsjef Holger Holger Schlaupitz i Naturvernforbundet mener det i dag er vanskelig å kåre en klimavinner mellom Norwegian og SAS .
- I så fall er det flere faktorer enn bare motoren som påvirker klima og miljø. Nyere fly har gjerne noe bedre aerodynamisk utforming. Men så hjelper det lite dersom et selskap kjøper inn mange nye fly med tanke på å etablere nye reiseruter til lave priser. Det gir en vekst i totaltrafikken, som øker den totale miljøbelastningen. Å ha fly i forskjellige størrelser kan også være et poeng, for å kunne tilpasse tilbudet bedre til etterspørselen, mener Schlaupitz
SAS’ kommersielle direktør, Eivind Roald, mener utskifting av nye motorer på flyene har gjort at klimautslippene fra SAS de ti siste årene er redusert med over 14 prosent til tross for en trafikkvekst på over 4 prosent.

Norwegian: Ikke viktig miljøtiltak

- Du skal være en god selger for å fremstille drivstoff med 1 prosent innblanding av biodrivstoff som et viktig miljøtiltak. Det som virkelig monner, er en ny flyflåte samt at man flyr direkteruter og fyller flyene, noe Norwegian gjør.
Slik svarer Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik på utspillet fra SAS’ kommersielle direktør, Eivind Roald.
Skånvik sier at Norwegian ikke er med på biodrivstoffprosjektet fordi man mener at det er drivstoffprodusenter som skal produsere drivstoff, ikke flyselskaper, og at dette enn så lenge også er bare symbolsk. 99 prosent av drivstoffet er likevel vanlig drivstoff, mener Skånvik.
Norwegians plan er å doble den internasjonale trafikken innen fem år, og Skånvik sier at det viktigste klimabidraget er å ha nye fly.
- Det er en himmelvid forskjell på å fly en flunkende ny Dreamliner sammenlignet med en gammel Airbus A340, sier hun.
Hun avviser derfor SAS’ påstand om at nye motorer i SAS-flyene gjør flyflåten til de to selskapene i dag så å si jevnbyrdige når det gjelder klimavennlighet:
- Utskifting av motorer er vel og bra, men et gammelt fly veier likevel mer enn et nytt fly. Flyprodusentene gjør kontinuerlig forbedringer, blant annet for å få ned vekten, sier Skånvik.
Skånvik fastholder påstanden om at Norwegians flyflåte er yngre - og dermed også mer miljøvennlige - enn den flåten SAS opererer.

Mer enn dobbel pris for biodrivstoff

Avinor bekrefter at flyselskapene som er med på biodrivstoffprosjektet, betaler mer enn dobbelt så mye for drivstoffet som de som har sagt nei.
Det er i dag flyselskapene SAS, Lufthansa-gruppen med Austrian Airlines, Swiss, Brussels Airlines, Eurowings og nederlandske KLM som deltar i prosjektet. Disse står for 45 prosent av trafikken på Oslo Lufthavn.
Disse selskapene, inkludert Statoil og drivstoffleverandøren Air BP og produsenten Neste, spleiser på merutgiften.
Ansvarlig for prosjektet, seniorrådgiver Olav Mosvold Larsen i Avinor, sier til Aftenposten at Norwegian og de øvrige selskapene som ikke deltar, likevel får fylt biodrivstoff på tankene, men slipper å betale for det.
- Alle flyselskapene som fyller på OSL får det til enhver tid samme drivstoffet, men de blir fakturert separat fra sin leverandør, sier Mosvold Larsen.
Avinor har med dette prosjektet klart å gjøre Oslo Lufthavn til verdens første internasjonale flyplass som kan tilby alle selskap mer klimavennlig drivstoff - dersom de vil betale ekstra.
Mosvold Larsen sier at det ikke er noen tvil om at biodrivstoffet som leveres på OSL i dag, bare en dråpe i havet:
- Men det er en viktig dråpe. Det er ikke volumet som er avgjørende, men at vi viser at dette er mulig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.