Flyet landet i Abu Dhabi like etter klokken 4 tirsdag morgen, etter å ha flyet rundt jorden uten å ha brukt en eneste dråpe drivstoff.
Den siste etappen fra Kairo tok drøyt to døgn. Jordomflygningen er en del av et prosjekt for å øke oppmerksomheten rundt bruk av fornybar energi.
APTOPIX Mideast Solar Plane
FORNYBAR ENERGI: Målet med prosjektet var å bevise at det, i fremtiden, vil være mulig å reise med fornybar energi.
Foto: Aya Batrawy / Ap

Flyet er ikke tyngre enn en bil, men har et vingespenn som en Boeing 747 jumbojet. Den drives av 7.000 solceller og fire propeller og holder vanligvis en hastighet på rundt 50 kilometer i timen, men hastigheten dobles når det flyr under skyfri himmel.

Flyet la ut fra Abu Dhabi 9. mars i fjor. I juli samme år ble turen avbrutt på grunn av skader på batteriet, etter en fem dager lang flygning fra Japan til Hawaii. I april i år fortsatte turen fra Hawaii til California, en strekning det tok tre dager å fullføre. I juni ble Solar Impulse 2 det første solcelledrevne flyet til å krysse Atlanterhavet.
Dagens passasjerfly forurenser kraftig, og selvom de har blitt mer økonomiske, utgjør de fortsatt en stor miljøfare. Med Solar Impulse, har de bevist at fremtidens flytrafikk kan bli mer miljøvennlig.
EGYPT-AVIATION-ENERGY-SOLAR IMPULSE 2
SISTE TAKE-OFF: Her gjør pilot Bertrand Piccard seg klar til den siste flygningen fra Kairo til Abu Dhabi.
Foto: JEAN REVILLARD / REZO / Afp

Andre Borschberg og Bertrand Piccard har vekslet på å sitte bak spakene på den 35.000 kilometer lange reisen.