– Det at vi nå har seriøse aktører som mener man kan drive sivil luftfart på Rygge økonomisk lønnsomt viser at dagens eiere ikke har troverdighet når de sier at nedleggelsen skyldes flypassasjeravgiften, skriver de to i en pressemelding.
Dagens eiere vedtok å legge ned driften ved flyplassen fra 1. november, fordi de mente det ikke var grunnlag for videre drift etter at Ryanair valgte å legge ned sin base på flyplassen.
Både det irske lavprisselskapet og eierne av flyplassen la skylden på innføringen av passasjeravgiften på 88 kroner per billett.
Onsdag sprakk nyheten om at en privat gruppering ledet av styreleder Anne-Grete Strøm-Erichsen og daglig leder Knut Johannessen ønsker å overta driften av flyplassen.

– Mange tenker med hjertet

Dagens daglige leder ved Rygge sivile lufthavn, Pål Tandberg, synes det er positivt at noen ønsker å se på mulighetene for å drifte flyplassen videre.
– Vi er positive til alle initiativ som ønsker å redde flyplassen, bare det er realisme i det. Dette initiativet er helt nytt for meg og jeg gleder meg til å bli presentert forretningsplanen hvor man beskriver hvordan man har tenkt til å bygge trafikkvolum, sier han til NRK onsdag kveld.
– Det som er morsomt, er at det er noen som har tro på dette. Det er mange som tenker med hjertet, men det er en del ting som må på plass. Det er mulig de har funnet på noe som ikke vi har tenkt på, det gjenstår å se, legger han til.
Tandberg er samtidig klar på at han selv ikke kommer til å ha noen plass i det nye selskapet.
– Jeg skal bistå med den kompetansen jeg har, men personlig har jeg andre planer, sier han.
Daglig leder Pål Tandberg ved Rygge sivile lufthavn kjenner seg ikke igjen i kritikken fra Wiborg og Leirstein.

Vurderer annerledes

Selv om både nåværende eiere, Ryanair og Avinor har uttalt at det ikke er mulig å fortsette med en lønnsom drift av flyplassen, mener det nyetablerte selskapet Rygge Airport AS noe annet.
– Vi har vurdert saken annerledes og mener det er et godt markedspotensial for fortsatt flyplassdrift på Rygge. Målsettingen er å komme opp i samme trafikkvolum og rutetilbud som i dag. På sikt ønsker vi å utvikle nye markedssegmenter og destinasjoner, sier Johannessen.

– Veldig gledelig

Erlend Wiborg og Ulf Leirstein sier de mottok meldingen om grupperingens ambisjoner med stor glede.
– Vi har det siste halvåret hatt mange møter med næringsliv, samferdselsministeren og aktører i flybransjen og det er veldig gledelig hvis man nå kan få inn en aktør på Moss lufthavn Rygge som ser verdien i å drive en sivil flyplass i Østfold, forteller de.
– Vi har aldri gitt opp kampen for fortsatt drift av flyplassen, legger de to stortingsrepresentantene til.