onsdag 30. november 2016

Helikopter - Helicopter Safety Study 3b presentert i dag


Presentasjon av Tony Kråkenes, SINTEF

Undertegnede deltok i presentasjonen på Sola i dag kl 0930 til 1045. Omtrent 55 menn og tre kvinner var tilstede. Det var en spak forsamling. Her burde vært mye mer fres, men anledningen syntes ikke å invitere til det. Av kommentarene som falt var: Har ESA`s påvirkning av Norges grounding av EC225 noen betydning? Ørnulf Lien fra LT svarte at det ikke var tilfelle.
HOFO måtte stoppes og NOROG 066 benyttes, var det flere som sa, men den saken ligger i samf.deptet. Helikopterselskapenes økonomi squeezes voldsomt. Direktørene i både CHC og Norsk Helikopterservice uttrykte bekymring. Det burde komme tydeligere fram i rapporten, hevdet de.
Det ble stillet et spørsmål fra Flygesejef CHC Tor-Andreas Horne som var interessant. Det gjaldt anbefalinger slik de fremkommer i havarikommisjonens rapport, spesielt i UK. Blir disse anbefalingene fulgt opp? Ikke lett å svare på. Kråkenes hadde ikke noe svar, men dette er et problem. I Norsk Flygerforbund måtte vi gjentatte ganger etterlyse oppfølging av tilråinger. Restanselisten var ofte lang og ikke minst gammel.
HOFO, de nye bestemmelsene, ble presentert i samme lokale et år tidligere, De ble presentert av en kar i "pinstiped Saville Row suit" med den klare beskjed om at hen var "fast jet driver" og hadde med seg bl.a. en admiral i utvalget som jobbet med de nye reglene. Vi vet at reglene har sitt utspring i UK og deres diverse CAP`er. Vi vet også at opprinnelseslandet, altså UK, har en veldig dårlig safety statistikk i forhold til vår. Det er forstemmende at vi skal være nødt til å svelge slike regler, sa en.




Teknisk svikt ikke så vanlig som en skulle tro; en oversikt viste det. Det er ingen tvil om at UK er mer ulykkesbelastet enn Norge. Den nye CAP 1145 har sitt utspring i engelske bestemmelser, og må stoppes for enhver pris. Det er det generell enighet om. Sintef mener den bør utsettes.




Rapporten er straks på gata. Du kan finne den på linken under.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.