tirsdag 28. februar 2017

SAS protesterer mot svensk flyskatt - Politik


SAS A330-300 på dem første flyvning fra Stockholm til Hong Kong.

SAS: Interkontinentale ruter kan flytte fra Stockholm til København

Hvis Sverige indfører en flyskat, vil interkontinentale ruter fra Stockholm flytte til enten København eller Helsinki, skriver SAS i et høringssvar til den svenske regering. Den 30. november sidste år udgav den svenske regering en betænkning, der lægger op til indførelsen af en flyskat i Sverige fra den 1. januar 2018. Formålet med skatten skal ifølge regeringen være, at reducere luftfartens klimapåvirkning, således at Sverige kan nå de miljøkvalitetsmål, som regeringen har opsat. Flyskatten skal netto indbringe den svenske stat omkring 1,75 mia. svenske kroner årligt, hvilket svarer til 1,36 mia. danske kroner.
Betænkningen der har været igennem en tre måneders offentlig høringsfase, får nu et officielt tilbagesvar fra SAS, der kalder forslaget om flyskatten for “uigennemtænkt og virkningsløst”. SAS henstiller således til, at forslaget om flyskatten ikke medtages i statsbudgettet for 2018.
Det er planen, at hver flyrejse til destinationer i Europa skal beskattes med 80 svenske kroner (65 danske kroner), mens en flyrejse til en anden verdensdel udenfor Europa i en maksimal afstand af 6.000 kilometer fra Stockholm, skal have tillagt en flyskat på 280 svenske kroner (220 danske kroner). En længere interkontinental rejse får ifølge betænkningen lagt en afgift på hele 430 svenske kroner (335 danske kroner) oveni flybillettens pris.
“Der er ingen tvivl om, at fokus på nye interkontinentale ruter, som en konsekvens af en flyskat, kommer til at ligge på København. Det er værd at notere, at en daglig interkontinental rute kommer til at få en skattebelastning på omkring 35 millioner svenske kroner om året,” skriver SAS til den svenske regering.
Dermed kan en svensk flyskat komme Københavns Lufthavn til gode, selvom den danske hovedstadslufthavn igennem de senere år har været vidne til, at SAS har valgt at etablere nye ruter til eksempelvis Los Angeles og Hong Kong fra Arlanda-lufthavnen ved Stockholm.
“Trafikken kommer til at flytte fra Stockholm til både København og Helsinki. Det gælder først og fremmest interkontinental trafik, hvor den foreslåede flyskat i Sverige bliver meget høj,” lyder det i svaret fra SAS til den svenske finansminister.
Selskaber med dybe lommer rammes ikke
Det er ikke alene den interkontinentale flytrafik, at en eventuel flyskat kan få konsekvenser for. Ifølge SAS er der risiko for, at selskabet bliver nødt til at nedlægge ruter samt reducere antallet af frekvenser på andre ruter. Det er blandt andet mindre indenrigsruter til Visby og Kalmar, der kan risikere at blive nedlagt samt ruter til visse destinationer i Europa.
SAS peger også på, at der også er andre flyselskaber, der fremadrettet vil fravælge Stockholm og Sverige både som destination og transferpunkt, hvilket kan påvirke Sveriges internationale tilgængelighed.
Til gengæld frygter man, at de store mellemøstlige flyselskaber vil øge deres dominans i Sverige. Hverken Emirates eller Qatar Airways bliver nævnt med navn i brevet fra SAS til den svenske regering, men budskabet – og hvem det omhandler – er ikke til at tage fejl af.
“Flyselskaber i andre dele af verden med betydeligt dybere lommer, og som i mange tilfælde er helt eller delvist statsfinansierede og som flyver til Sverige, vil sandsynligvis kunne absorbere den aktuelle skat (helt eller delvist), hvilket forstærker den konkurrenceforvridning, som allerede findes på markedet,” skriver SAS-direktør Hans Ollongren fra selskabets afdeling for Public & Regulatory Affairs.
Ifølge SAS er det nu muligt at måle effekterne at den flyskat, der blev indført i Norge den 1. juli 2016. Her er det vurderingen, at flyskatten har betydet en nedgang i trafikken på omkring fire procent, fordelt på tre procent på indenrigsruterne og fem procent på udenrigsruterne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.