torsdag 23. mars 2017

Security = Flyplassikkerhet - Kan være grunner for ekstraordinære tiltak nå - Aftenposten og Air Transport World

For de som følger med er det åpenbart at Security i land vi ikke vil sammenlikne oss med, er dårlig. Laptop har eksplodert, og det har vært smuglet sprenglegemer om bord i lasterom. Dersom en erkjenner at det er land som har dårlig Security, så kan det være grunn nok til å gjennomføre upopulære tiltak, Slik USA og UK har gjort. Personlig mener jeg at fokus i stedet bør rettes mot LI-ion batteriene i alle dubbedittene folk har med seg. De mener jeg utgjør en større trussel enn laptops i seg selv. Har man disse i innsjekket bagasje, så flytter det bare på problemet, det fjerner det ikke.

USA og Storbritannia innfører PC-forbud på fly fra land i Midtøsten




        

  • Emirates er blant selskapene som kan bli hardt rammet av forbudet. Amerikanske flyselskaper beskylder Emiratene for å gi statlige subsidier som gjør konkurransen urettferdig. Foto: Emirates

Frankrike og Canada vurderer å følge etter USA og Storbritannia når det gjelder å forby stor elektronikk på fly fra enkelte land i Midtøsten.


              Storbritannia og USA forbyr store elektroniske apparater som kamera og PC på flyruter fra en rekke land i Midtøsten og Nordafrika. Begrunnelsen er at det utgjør en sikkerhetsrisiko.
Frankrike er i gang med en «sikkerhetsvurdering» og har ikke avgjort om de innfører lignende tiltak, ifølge The Financial Times.
Canadas samferdselsminister, Marc Garneau, sa tirsdag at de vurderer de amerikanske og britiske tiltakene nøye.

Forskjellige land rammet

Det britiske og amerikanske forbudet gjelder ikke for samme land. Både i USA og i Storbritannia gjelder forbudet bare innkommende flyruter.
De åtte landene som omfattes av forbudet fra USA, er Saudi-Arabia, Qatar, Tyrkia, Jordan, De forente arabiske emirater, Egypt, Kuwait og Marokko.
Det er ikke de samme landene som ble rammet av president Donald Trumps første innreiseforbud. Det omfattet Iran, Irak, Syria, Sudan, Somalia, Jemen og Libya.
Disse landene var ifølge presidentens stabsjef, Reince Priebus, identifisert som «verdens farligste land med hensyn til terror» av Barack Obamas administrasjon.

Storbritannia fjernet Qatar, Emiratene, Kuwait og Marokko fra sin liste, og la i stedet til Tunisia og Libanon.
«Vi blir konfrontert med en terrortrussel i stadig endring, og vi må reagere på en måte som trygger våre borgere mot dem som vil gjøre oss vondt», skrev den britiske regjeringen i en uttalelse.
Amerikanske flyselskaper har bedt president Trump gripe inn mot konkurransen fra Midtøsten.
           

Ba Trump gripe inn

I Midtøsten har reaksjonene vært skarpe. Den tyrkiske samferdselsministeren, Ahmet Arslan, ber om at forbudet blir opphevet umiddelbart og sier at «det ikke er riktig».
De store flyselskapene i Midtøsten, spesielt Emirates og Qatar Airways, kan bli rammet hardt av det amerikanske forbudet, skriver The Financial Times. De to selskapene har mange daglige flyvninger til USA. Emirates har 119 flyvninger i uken til amerikanske byer og er blitt verdens største flyselskap på internasjonale ruter. Det har lenge irritert konkurrenter i USA.
Mediehuset Al Jazeera, som har base i Qatar, peker på at tre store amerikanske flyselskaper (American Airlines, Delta og United) i forrige uke publiserte et åpent brev til Donald Trump der de ba ham gripe inn mot flyselskapene i Midtøsten.
Kampanjen, kalt Partnership for Open and Fair Skies, hevder at flyselskapene, deriblant Emirates og Qatar Airways, har fått store subsidier fra sine hjemland og truer amerikanske arbeidsplasser.
Trump lovet å hjelpe de amerikanske selskapene mot subsidiert konkurranse 9. februar.
   

Luftfartstilsynet: Ikke kjent med tiltak

– Luftfartstilsynet har ikke opplysninger som skulle tilsi at det skal innføres et lignende forbud i Norge. Vi er heller ikke kjent med at det europeiske flysikkerhetsbyrået EASA eller ESA har anbefalt denne typen tiltak, sier kommunikasjonsdirektør i Luftfartstilsynet Frank Gøran Nordheim.
Norge er forpliktet gjennom EØS-avtalen til å følge sikkerhetsreglene for fly og flyplasser fra EU, opplyser Nordheim.
Luftfartstilsynet kan også på eget initiativ innføre et forbud hvis de mener det er akutt fare. Flyselskapene kan i tillegg gjøre sine egne sikkerhetsvurderinger og gjøre tiltak på sine flyvninger.

Tror det er konkrete trusler

Slik forbudet er gjennomført, er det sannsynlig at det er en respons på et konkret trusselbilde, mener Jo Bjørn Skatval, som er leder i Flysikkerhetskomitéen i Norsk Flygerforbund.
– Det er blitt gjort ganske kjapt, og så vidt jeg kjenner til er det ikke lignende prosesser i gang, hverken i det norske eller europeiske luftartstilsynet, sier Skatval, som også har studert terror og sikkerhet ved St. Andrews University i Storbritannia.
Det er også en mulighet at terrororganisasjonene vil velge en annen rute når mulighetene blokkeres, mener Skatval.
– Bør Norge vurdere et lignende forbud?
– Jeg føler meg helt trygg på at de norske sikkerhetsmyndighetene, både innen politi og luftfart, vil komme med relevante tiltak dersom de føler det er nødvendig.

Kan skjule bomber

USA har sagt at elektroniske apparater kan brukes til å skjule bomber.
Department of Homeland Security opplyste mandag at forbudet kommer på bakgrunn av «vurdert etterretning» som indikerer at terroristgrupper forsøker å smugle sprengstoff i hverdagslige elektroniske apparater.
Flere medier utpeker Al-Qaidas grupper på den arabiske halvøy som målet for forbudet.
Et fly på vei fra Paris til Cairo styrtet i Middelhavet i fjor. Det har vært spekulasjoner om hvorvidt flyet ble rammet av en bombe som var skjult i en PC, skriver FT.
Sikkerhetstiltakene på fly er i kontinuerlig forandring, og sånn må det være, sier Richard W. Bloom ved Embry-Riddle Aeronautical University i Arizona.
– Hvis folk gjør jobben sin, så kommer det sånne endringer, fordi terroristene stadig utvikler nye metoder. Sånn er det i den verden vi lever i.
– Hvorfor er det forskjell på om en PC eller Ipad ligger i kabinen eller i flyets lasterom?
– Det er forskjellige screeningmetoder som brukes. Både for innsjekket bagasje og håndbagasje er det en kombinasjon av menneskelig kontroll og teknologi. Men det kan være spesifikke ting som lar seg bedre oppdage i kontrollen av innsjekket bagasje, sier Booth.

US & UK ban carry-on electronics, citing unspecified terrorist concerns

Justin Sullivan/Getty Images








In the space of 24 hours, the US and UK issued directives barring passengers from taking personal electronic devices larger than a smartphone in their carry-on bags onboard certain flights.
The new rules raised many unanswered questions about why they were implemented this week, what prompted certain airports or  countries to be deemed risks, how the rules will be enforced, and even how they will make the flying public safer.
The US emergency directive was issued in the early hours of March 21 and affects Abu Dhabi-based Etihad Airways, Dubai-based Emirates Airline, Qatar Airways and Turkish Airlines along with six other airlines, most of them in the Middle East.
Items such as laptop computers, tablets, e-books, DVD players, portable printers, cameras and games players must all be placed in checked baggage on nonstop flights to the US from 10 airports. Smartphones and devices smaller than phones will be permitted and the carry-on restriction will not apply to airline crew.
The affected airports are:
  1. Queen Alia International, Amman;
  2. Cairo International;
  3. Ataturk, Istanbul;
  4. Abdulaziz, Jeddah;
  5. Kuwait International;
  6. Mohammed V, Casablanca;
  7. King Khalid, Riyadh;
  8. Doha Hamad International;
  9. Dubai International; and
  10. Abu Dhabi International. 
The affected airlines are:
  • Royal Jordanian,
  • EgyptAir,
  • Emirates,
  • Etihad,
  • Turkish Airlines,
  • Saudi Arabian Airlines,
  • Kuwait Airways,
  • Royal Air Maroc and
  • Qatar Airways.
No US carrier flies from any of the listed airports.
The US Department of Homeland Security, which oversees the Transportation Security Administration, said the government was concerned about terrorists’ continued interest in targeting commercial aviation. It pointed to the 2015 downing of a Metrojet Airbus A321 after it took off from Egypt, the two armed attacks against airports in Brussels and Istanbul last year, and the bombing of a Daallo Airlines A321 after it took off from Mogadishu bound for Djibouti. The Daallo aircraft was severely damaged, but returned to Mogadishu and landed with 73 passengers and seven crew alive. An investigation concluded that a 74th passenger, whose body was later found on the ground, was a suicide bomber who had detonated explosives hidden in a laptop.  Daallo Airlines now operates a single aircraft out of Dubai.
US government officials briefed media on the new rules Monday evening on condition those officials were not identified. But they did not say what specifically had prompted the new rules, why the ban was being implemented now, or what led to the selection of the 10 airports. Nor did they give an end-date for the ban, although an Emirates statement said the new rules would be valid until Oct. 14.
UK government follows suit
A few hours after the US ban was implemented, the UK followed suit with a similar order.
The UK government prohibits large personal devices in the cabin on flights to the UK from six Middle East and North African countries, under restrictions that apply to all operators on those routes.
However, in an important difference from the US ban, the UK rules do not apply to flights out of the UAE or Qatar. Another key difference is that the UK is applying its ban to countries and not to specific airports, as the US has done.
Countries affected by the UK ban are Egypt, Jordan, Lebanon, Saudi Arabia, Tunisia and Turkey. That means that Dubai-based Emirates, Abu Dhabi-based Etihad Airways and Qatar Airways are not affected by the UK ban, but British Airways, UK low-cost carrier easyJet and other UK carriers that fly direct from the listed countries must comply with the rules.
Announcing the electronics carry-on ban, UK Secretary of State for Transport Chris Grayling said the UK had been in close contact with the US to “fully understand their position.” Like the US, the UK gave no specific reason for the new carry-on rules, but Grayling said this was an “important update” and that the country faced “a constantly evolving threat from terrorism and must respond accordingly.”
Airlines will have 96 hours to comply with the US notification, but officials made clear that any airline that did not comply after the grace period would stand to lose its FAA certificate and its right to fly to the US.
Unanswered questions
Because the US ban targets mostly Middle Eastern airports and no US airline flies direct from any of those selected, questions were asked whether this was a move to curtail the expansion of the three major Gulf carriers—Emirates, Etihad and Qatar Airways—into the US. A campaign against those carriers, and alleging the Gulf carriers are wrongly supported by large government subsidies, has regained traction this year. The government officials, however, insisted the new rules were nothing to do with that campaign and were based on “our evaluation of the intelligence of the threat” and were about implementing “the right measures in the right places to protect the traveling public.”
Another unanswered question was why the US and UK—allies that share intelligence—have issued bans that differ in their targets. There was no explanation as to why the US deems Abu Dhabi, Dubai and Qatar airports risks, but the UK does not.
Other questions were being asked—but not answered—about why countries like Canada, France and Germany had not followed suit; and why a computer that might contain explosives was deemed to be safer in an aircraft cargo hold than in the cabin?
The new rules also contradict a fire hazard concern about large numbers of lithium-battery devices being placed in airliner baggage hold areas. US government officials said they were “coordinating very closely” with FAA about how to implement the new security rules while maintaining aircraft safety.
The rules will almost certainly have a deterrent effect among some passengers where they are able to choose between an airline affected by the rules and one that is not. Passengers almost always carry their electronic devices with them and prefer to do so. Computers, tablets and e-books are part of the standard carry-on baggage; airlines encourage passengers to keep these valuables with them in their carry-on. Business travelers in the all-important premium cabins particularly rely on their laptops and tablets to work in airport lounges and during flights. They will be reluctant to risk having their mobile offices damaged or stolen in transit. So the new rule, which could dissuade people from flying with affected airlines, could be interpreted as having a discriminatory element.
The ban will also be difficult and potentially costly to implement. As it applies to only certain flights from certain airports, the screening for laptops and other devices cannot be applied until the passenger reaches the departure gate. So a secondary screening will almost certainly be necessary, which will require additional security staff and make the boarding process longer.
In a statement to ATW, an Emirates spokesperson said, “Emirates can confirm that as per the new security directive issued by the TSA, electronic devices larger than a cell phone/smart phone, excluding medical devices, cannot be carried in the cabin of the aircraft. The directive comes into effect on 25 March 2017 and is valid until 14 October 2017. It is applicable to all US-bound passengers from Dubai International Airport, whether originating or transiting through. Emirates requests that all passengers traveling to the US pack all electronic devices larger than a cell phone/smart phone in their checked-in baggage.”
Other affected airlines, including British Airways, issued  short statements and posted notices on their websites indicating their compliance with the new rules.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.