mandag 27. mars 2017

Turbulens skapt av fly er et økende problem - Teknisk Ukeblad og Curt Lewis



Ja, det er tettere i luften enn før, og trafikken øker. I min tid i IFALPA systemet, det er lenge siden, skulle flygerne velge 1NM right of track, altså lateral offset på navigasjonssystemet for å unngå trafikk i motsatt retning som fløy på unøyaktig høydemåler setting,  på grensen av det som var tillatt av avvik eller rett og slett på feil klarert høyde . Eller at nøyaktigheten er så god at en kan treffe andre fly slik som med GOL ulykken i Brasil. Høydemåleravvik er ikke noe problem lenger, men regelen ser ut til å være aktuell fremdeles fordi den kan redusere turbulenspåvirkningen beskrevet i artikkelen under. (Red.)

Flere hundre fly har havnet i trøbbel på grunn av turbulens skapt av passerende fly - og det er et økende problem.
Flere hundre fly har havnet i trøbbel på grunn av turbulens skapt av passerende fly - og det er et økende problem. (Bilde: Colourbox.com)

Turbulens

Økt flytrafikk er årsaken til flere turbulensuhell

Flere hundre fly har havnet i trøbbel på grunn av turbulens skapt av passerende fly. Problemet er økende, og skyldes flere fly i luften, ifølge EU.
  • luftfart

Hundrevis av fly har siden 2010 opplevd problemer etter å ha flydd inn i slippstrømmen etter et annet fly. Det anslår det europeiske flysikkerhetsbyrået EASA, som omtaler det som et økende problem.
Derfor har de også tatt denne typen uhell med i sin årlige risikoanalyse, og vil følge hendelsene løpende.

«Vi antar at fenomenet vil forekomme oftere i takt med økningen i lufttrafikken,» skriver EASA i en e-post til Ing.dk. Flytrafikken kommer fremdeles til å øke med mellom tre og seks prosent i året fram til 2030, viser beregninger fra OECD.

Roterer i luften og mister eller øker høyde

Det er primært virvler fra vingetuppene og utstrømmingen fra jetmotorene som danner den såkalte wake-turbulensen i luftstrømmene etter flyet.
Ifølge EASA er de vanligste effektene at flyet roterer i luften, at det mister eller øker høyde, og at passasjerene risikerer å bli skadet på grunn av de plutselige bevegelsene.
Den siste hendelsen var med et tysk firmaeid jetfly, som i begynnelsen av januar måtte nødlande etter å ha passert 1000 fot under en Airbus A-380 et sted over Det Arabiske Hav.
Det firmaeide flyet roterte flere ganger rundt seg selv og falt tre kilometer før pilotene fikk kontroll over det igjen. Flere av de ni passasjerene ble skadet og måtte til sykehus etter hendelsen.
Men EASA er ikke spesielt ute etter A-380 i undersøkelsene sine rundt det økende problemet med slippstrømmer.

Kjenner ikke til tilfeller i Danmark

Selv om problemet er økende, er ikke dette noe som man har opplevd hos Naviair, som er ansvarlig for flygelederne i Danmark.
– Vi kjenner ikke til noen tilfeller i Danmark. Vi følger det vanlige standard minimum for separering av fly, men det er ikke på grunn av wake-turbulens, sier Jan Eliassen, som er pressevakt hos Naviair.
Ifølge reglene skal det være minimum fem nautiske mil mellom to fly, eller en avstand på minst 1000 fot i høyden, noe som tilsvarer henholdsvis ni kilometer og 305 meter.
Den tyske forretnings-jeten befant seg 1000 fot under Airbus-en da den fløy inn i den kraftige turbulensen, og standardene for minimale separasjon ble dermed overholdt.
– Det er jo helt på grensen, men været og andre forhold kan jo også ha spilt inn, sier Jan Eliassen.

Faste regler

Wake-turbulens, eller slippstrøm, er et kjent fenomen i forbindelse med start og landing, og det finnes faste regler for hvor lang tid der skal gå mellom to fly som letter fra den samme banen.
Når en A-380 letter, skal det for eksempel gå to minutter før en Boeing 747 kan ta av.
Og er flyet mindre enn en Boeing 747 eller lignende, skal det gå tre minutter.

The UK aerospace sector is on track to soar to new highs in 2017 after a record last year


2016 was the sixth record year in a row - and the ADS expects 2017 to continue the trend (Source: Getty)
The UK aerospace sector is on track to surpass the lofty heights of a record 2016 after a positive start to 2017.

According to ADS, the trade body for aerospace, defence, security and space sectors, the UK industry has made a solid start to the year, recording deliveries of 100 aircraft in February, with a value of up to £2bn to the UK economy.

The total delivered to customers this year so far is 169 aircraft - four under the total achieved in the first two months of last year, which was a record total, and major aircraft firms will look to rise their production rates as the year goes on.

Current forecasts expect the final year total for commercial aircraft deliveries to be 1,528, ahead of 2016's 1,443, with the demand for aircraft unrelenting.


The demand for aircraft is high - so manufacturers are under increasing pressure to deliver (Source: ADS)

Orders of 43 aircraft recorded during the month helped to keep the number of aircraft on manufacturers' order books at the third-highest level recorded for civil aerospace.

Paul Everitt, chief executive of ADS group, said: "Today's figures demonstrate continued success for the UK aerospace industry and good prospects for the rest of 2017. The industry is looking to build on 2016's record year for deliveries, as all major aircraft companies look to increase their production rates."

Read more: UK government picks Norwegian as a preferred airline for business travel

Everitt also acknowledged the uncertainty surrounding Brexit negotiations, with Theresa May set to trigger Article 50 on 29 March.

"It will be vital for industry and government to work together to secure a good deal, one that gives companies in our sectors the confidence to invest and create more high value jobs in every region of the UK," Everitt said.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.