Nå vil selskapet utvikle ideen som har preget fremtidsvisjoner de siste 30 årene, nemlig flyvebilen.
Se promovideoen her

Kitty Hawk får allerede støtte fra flere kjente navn i Silicon Valley, blant andre Google-grunnlegger Larry Page, som mener flyvebildrømmen nå er moden for oppfyllelse.
– Vi har alle drømt om å fly uanstrengt. Jeg er opprømt over at jeg snart kan klatre opp på en Kitty Hawk og fly av gårde raskt og enkelt, sa Page i en uttalelse ifølge New York Times.
Silicon Valley-gründeren håper altså at vi alle sammen ganske snart suser inn i en sci-fi-virkelighet der vi kan bytte ut de fremkomstmidlene vi bruker i dag med flyvende alternativer.

Et spørsmål om når

Teknologiekspert og byråleder i Coxit PR Magnus Brøyn er ikke i tvil om at teknologien er på plass, og at vi i teorien kunne byttet ut asfalt med luftrommet allerede i dag, men tror det er mange ting som må falle på plass før det blir en realitet.
Magnus Brøyn
ET SPØRSMÅL OM NÅR: Magnus Brøyn tror likevel det er en stund til vi flyr på hver vår drone.
Foto: Pressebilde

– Dronene kommer jo til å frakte folk. Spørsmålet er når, sier Brøyn, og trekker frem regulering av luftrommet som et åpenbart hinder.
– I tillegg må vi begynne å stole på teknologien. Bare det å slippe rattet er vanskelig for folk. Vi har kommet relativt kort på reisen mot selvkjørende biler. Men vi kommer nok ganske snart til å se for eksempel droneleveringer.
Flere leveranseselskap, som for eksempel nettbutikken Amazon har jobbet med å utvikle leveransesystemer som skal benytte droner.
Passasjerfraktene droner har vært på tegnebordet i flere store teknologiselskaper lenge. Blant annet viste Airbus tidligere denne måneden frem det de kaller sin Pop. Up, noe som kan beskrives som en krysning mellom en sportsbil og en drone.
Pop.Up, a modular ground and air passenger concept vehicle system, is presented by Italdesign and Airbus during the the 87th International Motor Show at Palexpo in Geneva
FLYVEBIL: Pop. Up fra Airbus under International Motor Festival i Genève.
Foto: Arnd Wiegmann / Reuters

Ikke rett rundt hjørnet

Annonseringen av Kitty Hawk Flyer har blitt møtt med noe skepsis i USA. Selskapet erkjenner at de har en utfordring i å overbevise folk om at det er en god idé å fly over hodene på hverandre. Dessuten kan batterikapasitet bli et problem.
Ifølge New York Times er det usannsynlig at dagens batteriteknologi kan støtte en tur på fire til åtte mil.
–Hvordan skal det fungere når vi i dag ikke engang kan ta med oss mobiltelefonen på flyet uten at det blir brannfare, sier Missy Cummings som forsker på persontrafikk for NASA til avisen.
Brøyn tror at droneleveranse vil kunne komme ganske snart, mens å frakte mennesker med droner i overskuelig fremtid antagelig kun vil være noe man kan gjøre på gøy, omtrent som å kjøre vannskuter.
– Dette kommer ikke til å prege hverdagen umiddelbart, og det vil nok ta noen tiår før vi kommer til å benytte det til vanlig.
Kitty Hawk har foreløpig kun utviklet en prototyp, men skriver på sine nettsider at luftfartøyet vil være tilgjengelig ved utgangen av 2017.