lørdag 20. mai 2017

Sibirrutene - Norwegian tar til motmæle - Check-In

Anne-Sissel Skånvik, kommunikationsdirektør i Norwegian. (Foto: Norwegian)

Norwegian: Ikke på Skandinaviens bekostning

DEBAT: Norwegians kommunikationsdirektør Anne-Sissel Skånvik tager til genmæle over for SAS, der påstår at have hævdvundne rettigheder til at flyve over Sibirien.

Af Anne-Sissel Skånvik, kommunikationsdirektør i Norwegian
”Ikke på SAS’ bekostning”, skriver SAS i en pressemeddelelse til Norwegians ønske om at etablere en række nye direkte ruter mellem Skandinavien og lande som Kina og Japan.
”Ikke på Skandinaviens bekostning”, er svaret.
På nuværende tidspunkt bremser en mere end 60 år gammel luftfartsaftale mellem Skandinavien og Rusland etableringen af nye Norwegian-ruter mod øst.
I dag tillader aftalen kun, at ét skandinavisk selskab må overflyve Rusland gennem den såkaldte Sibirkorridor, som er den hurtigste vej til de store byer i Kina og Japan. Disse overflyvningsrettigheder har SAS monopol på. Dette er ikke rettigheder, som SAS selv har forhandlet sig frem til. Det er en tildeling (designering), som selskabet er givet af de skandinaviske myndigheder.
Monopolet indebærer desværre, at de skandinaviske lande går glip af milliardbeløb i lokal værdiskabelse. Tusindvis af nye arbejdspladser vil kunne skabes i eksempelvis Danmark, hvis Norwegian får lige konkurrencevilkår. Vi har peget på, at Norwegian, med en hurtigt voksende flåde af nye langdistancefly, kan bidrage til værdiskabelse i erhvervslivet og turistindustrien og ligeledes tilbyde rejsende, der skal lande i Asien, direkte ruter til attraktive priser.
Det er således ønsket, at man fra myndighedernes side fremforhandler rettigheder for flere end blot ét selskab fra alle de tre skandinaviske lande. På den måde sikrer man ligebehandling. Det er ikke urimeligt at forvente, at tre lande har en licens hver. Andre europæiske lande har en eller to (Storbritannien, red.) af sådanne rettigheder. Vi mener, at tiden er overmoden for at genforhandle gamle aftaler, så alle de skandinaviske lande kan få del af den værdiskabelse, der eksempelvis kommer med den stigende kinesiske turisme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.