lørdag 17. juni 2017

Loran C - Oppfatningen til en samfunnsengasjert ex-navigatør med lang fartstid i Forsvaret



Hvis man legger tilside en ex-navigatørs mimring om "gamle dager" : Loran C er (har vært) først og fremst et navigasjonsmiddel for skipsfart, der meter-nøyaktighet ikke er et behov (i hvert fall ikke i åpen sjø). I luften er nøyaktigheten for dårlig, på land er det meg bekjent ingen anvendelse av Loran C. eLoran, (enhanced Loran) ble utviklet av DOD og har - som GPS - militære behov som utgangspunkt. eLoran er vesentlig mer nøyaktig enn Loran C, men ikke i GPS-klasse. Selv ikke når man anvender differensial retting. Dessuten er eLoran 2D og ikke 3D. En fordel med eLoran er at det er svært vanskelig å jamme og at det følgelig - for de nasjonene som har god råd - fremstår som en god PNT backup.
Men utbygging av eLoran krever omfattende investering i nye bakkestasjoner; ikke så store og omfattende som eks Jan Mayen (de er bl.a. ubemannet), men likevel.. Videre krever det at det utvikles brukervennlige løsninger som jo må integreres i eksisterende systemer. Noe jeg har liten tro på vil skje på sivil side. 
Så kan man jo si at vi er svært sårbare når det gjelder GPS; kan jammes og "Amerikanerne kan slå det av". Ja, det kan jammes, men det er lokalt. Å "slå av" GPS vil jo for US bety å miste et av deres aller viktigste systemer; militært som sivilt. Dessuten, når det gjelder GNSS (Global Navigation Satellite System), så har vi - utenom GPS - GLONASS, Galileo og BeiDou, som man vil kunne mer eller mindre bruke om hverandre. Slik at man har redundans.


(Forøvrig har jeg ikke registerert noen som savner Omega eller DECCA)

Så - for ikke å komme Norsk romsenter i forkjøpet:


Stasjonen på Jan Mayen - Foto: Forsvaret

  • Loran C, slik det er (var) i dag har kun relevans for skipsfart i åpent hav - og da som evt backup for GPS (hvis de i det hele tatt har Loran C ombord).
  • Kost/nytte for å ta i bruk eLoran er neppe regningssvarende når en må investere i helt nye bakkestasjoner og det neppe vil være noe sivilt marked for bruker-utstyr.
  • GNSS har kommet for å bli; det gjør oss sårbare, men det gjør også avhengigheten av Internett, av elektrisitet, av vann, av veier....
  • To navigssjonssystemer som ikke kan slås av eller jammes, som ikke er avhengige av bakkestasjoner eller satelitter - og som ikke skal glemmes - er INS (treghetsnavigasjon) og astro-navigasjon.
Med hilsen, N.N.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.