lørdag 17. juni 2017

Loran C stasjonene legges ned i Norge - NRK

Nå starter rivningen av Loran C-stasjonene
Mens USA og Storbritannia bygger opp sitt bakkebaserte system for å supplementere GPS-systemet, rives de tre gjenværende norske Loran-C-stasjonene i Vesterålen, Jan Mayen og på Værlandet. – Sjokkerende, mener kritiker.
Loran-C-stasjonen på Jan Mayen er en av de fire norske Loran-stasjonene som ble besluttet nedlagt i desember 2015. Året etter inviterte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) britiske politikere til samtaler om eventuell videre drift av det bakkebaserte navigasjonssystemet.
 Publisert i går, kl. 11:07
– Målet er å være ferdig med demontering i løpet av 2017, sier statssekretær Reynir Jóhannesson (Frp) i Samferdselsdepartementet.
Ved kriser som krig eller solstormer kan det bakkebaserte navigasjonssystemet Loran-C erstatte GPS, men i 2015 ble systemet besluttet nedlagt og 1. januar 2016 ble kringkastingen av Loran-signaler avsluttet.
Bilder som viser de norske LORAN-C stasjonene
Bildet viser de fire norske Loran-C stasjonene. Å videreutvikle stasjonene vil koste cirka 100–110 millioner kroner, samme sum det trolig vil koste å fjerne anleggene.
Flere reagerte på nedleggingen, blant dem Stig Olaisen som i 20 år har jobbet med navigasjonssystemet ved en av de fire norske stasjonene – i Bø i Vesterålen.
– Alt er avhengig av amerikanernes GPS-satellitter. Men skulle GPS-en bli utilgjengelig ved krise, vil tele- og datasystemene ramle ut. Strømmen blir borte, du får ikke ringt, tatt ut medisiner, penger eller handlet med kort. Hvis det skjer, er det svært gunstig med et reservesystem, uttalte Olaisen til NRK.
Snudde etter britisk press
Systemet der er snakk om bærer det noe tekniske navnet Loran-C. Forsvaret tok systemet i bruk i 1960 under stort hemmelighold. Siden ble det brukt sivilt, i hovedsak av fiskeflåten.
I oktober 2016 gikk Loran-C-masten i Berlevåg i bakken ved hjelp av sprengladninger. Rivingen av de tre gjenværende stasjonene ble imidlertid stanset. Årsaken var at Storbritannia er avhengig av de norske senderne for å drifte sitt system.
Statssekretær Reynir Jóhannesson
Statssekretær for Samferdselsdepartementet, Reynir Jóhannesson (Frp).
FOTO: OLAV HEGGØ / FOTOVISJON
I Storbritannia er man i gang med å bygge ut eLoran, som er en forbedret versjon av Loran-C. Også Kongressen i USA har uttalt at de ønsker å ha eLoran oppe å gå innen få år.
Ifølge statssekretær Reynir Jóhannesson ønsket britiske myndigheter og det private selskapet Taviga å vurdere muligheten for å benytte den eksisterende infrastrukturen i Norge. Samferdselsdepartementet har vurdert muligheten for eventuell gjenbruk av stasjonene i privat regi.
Loran-C
·        Loran-C, navigasjonssystem med lang rekkevidde som utnytter signaler mottatt fra to eller flere faste sendere.
·        Systemet er i utgangspunktet hyperbolsk, det vil si mottakerne utnytter tidsdifferanser mellom de forskjellige sendernes signaler.
·        Moderne mottakere kan bruke signalene på samme måte som i GPS, det vil si for å bestemme avstanden til hver av senderne.
·        I Norge kom Loran-C i drift i 1957, da det erstattet Loran-A. Fra 1. januar 1995 ble Loran-C-stasjonene i Bø i Vesterålen og på Jan Mayen, som den amerikanske kystvakten etablerte i norske farvann, overført til Norge.
·        Sammen med Danmark, Frankrike, Irland, Nederland og Tyskland etablerte Norge det nordvest-europeiske Loran-C-systemet (NELS) som kunne tilby meget god radionavigasjonsdekning fra sørspissen av Svalbard og til kysten av Frankrike.
·        Fiskeridepartementet bestemte i 2015 at de fire norske Loran-C-stasjonene vil bli lagt ned fra 1. januar samme år. Driften av Loran-C fortsetter som før i Storbritannia og Frankrike.
– Vi har holdt alle dører åpne, men er det ikke er realistisk å etablere en privat, kommersiell eLoran-tjeneste med utgangspunkt i Loran-stasjonene, sier Jóhannesson.
Starter riving på Jan Mayen og i Vesterålen
Loran-C base på Jan Mayen
Ingen private eller offentlige aktører har vist interesse for Loran-C-infrastrukturen på Jan Mayen, og stasjonen blir revet i løpet av dette året.
FOTO: KNUT HAARVIK / NRK
Ingen private eller offentlige aktører har vist interesse for Loran-C-infrastrukturen på Jan Mayen.
– I Bø er det private og kommunale interesser for bruk av stasjonen, men til andre formål enn Loran-tjenester. Infrastrukturen rives og bygningene overtas av Forsvarsbygg.
Hans reagerer med sjokk og vantro på at rivingen starter før den nye nasjonale strategien for posisjonsbestemmelse, navigasjon og tidsbestemmelse, såkalt PNT-strategi, skal presenteres til høsten.
– En riktig beslutning
Statssekretæren sier det ligger grundige vurderinger bak beslutningen.
– Vi arbeider kontinuerlig med både sikkerhetsspørsmål og beredskapen. Men verken næringslivet, Forsvaret eller andre offentlige aktører har etterspurt en videre utvikling av Loran-C.
Det er Norsk Romsenter, på oppdrag for Samferdselsdepartementet som til høsten skal legge fram en vurdering av sårbarheten i ulike samfunnssektorer ved bortfall av globale satellittnavigasjonssystemer.

– ELoran er vurdert som backup, men eLoran med utgangspunkt i Loran-stasjonene framstår ikke som et godt back up-system for PNT-tjenester i Norge. eLoran har sine svakheter; dekningen i Norge vil være begrenset uten omfattende investeringer og det mangler mottakere hos potensielle brukere, sier Jòhannesson.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.