mandag 24. juli 2017

Finnair gjør det godt - Check-In

Overhaler SAS og Norwegian på indtjening

Finnair har præsenteret et halvårsresultat før skat på 548 mio. kroner, og har således klaret sig bedre end SAS og Norwegian, der begge kom ud med store underskud.
Selvom magtbalancen i nordisk luftfart er tippet, og Norwegian i dag transporterer flest passagerer blandt de nordiske flyselskaber, så er selskabet bestemt ikke bedst til at tjene penge. Det er i stedet Finnair, der otte kvartaler i træk har haft en positiv bundlinje.
Resultatet for første halvår af 2017 blev et overskud før skat på 73,5 mio. euro, hvilket svarer til 548 mio. danske kroner. Anderledes så det ud hos både Norwegian og SAS. Hos det norske lavprisflyselskab blev det til et underskud før skat på 986,7 mio. norske kroner, hvilket omregnet til danske kroner svarer til 783 millioner. SAS realiserede i perioden fra 1. november til 30. april et underskud før skat på 905 mio. svenske kroner svarende til 700 mio. danske kroner.
Dermed har det finske luftfartsselskab overtaget den indtjeningsmæssige førertrøje blandt de tre store børsnoterede flyselskaber i Norden. Og der er mere på vej, for Finnair forventer, at årsresultatet for 2017 bliver en fordobling i forhold til 2016.
“Den gunstige første halvdel af året giver et solidt fundament for os til at bygge det fremtidige Finnair. I anden halvdel af året vil vores kapacitet vokse med omkring 15 procent. Det tredje kvartal er sæsonmæssigt det stærkeste i vores forretning, og de gunstige markedsforhold ser ud til at fortsætte. Derfor forventer vi, at vores sammenlignelige driftsresultat for hele året bliver det dobbelte af sidste år,” siger Finnairs koncernchef Pekka Vauramo.

Asien-vækst
Finnairs omsætning voksede i første halvår med 7,4 procent til næsten 1.188 mio. euro, hvilket er 8.850 mio. omregnet til danske kroner. Det hænger sammen med de mange aktiviteter, der er igangsat for at accelerere væksten.
Selskabet åbner nye ruter, og øger kapaciteten på eksisterende nøgleruter. Det har også betydet, at Finnair i andet kvartal har haft det højeste antal passagerer nogensinde i et kvartal. Næsten 5,7 mio. passagerer rejste med Finnair i årets første halvår, hvilket var 7,5 procent flere end i samme periode året før.
Det er især selskabets ruter til Asien, der bærer væksten, og salget på ruterne til især Japan, Sydkorea og Kina udviklede sig bedre end forventet. Rent faktisk udgjorde omsætningen på Asien-trafikken 387,5 mio. euro i første halvår (2.882 mio. kroner), mens Europa-trafikken tegnede sig for 397,7 mio. euro (2.954 mio. kroner). Dermed vil Asien-ruterne inden længe udgøre den største del af omsætningen hos det finske flyselskab.

Stigende indtægter fra tillægsydelser
En andet område, hvor Finnair satser markant er de såkaldt ancillary revenues, som på dansk kaldes supplerende tillægsydelser. Det handler om at salg af favoritsæder, ekstra bagage, adgang til WiFi og andre ydelser før og under rejsen, som ikke er en del af selv billetprisen. Det er et område, hvor lavprisflyselskaberne præster godt, men Finnair har formået at hente 70 mio. euro, hvilket svarer til 520 mio. kroner i første halvår af 2017 samt en stigning på 16,8 procent i forhold til perioden året før.
Dermed får Finnair 12,3 euro (næsten 93 kroner, red.)  i kassen, for hver passager, der er ombord på et af selskabets fly. Det tilsvarende beløb hos Norwegian er 137 norske kroner per passager, hvilket omregnet til danske valuta er omkring 109 kroner. SAS halter stadig bagefter på dette område, da selskabet i halvåret fra 1. november til 30. april blot fik en indtægt på 23 svenske kroner (18 danske kroner) per passager for selskabets tillægsydelser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.