søndag 23. juli 2017

Fly med SAS - Anbefalt av Bjørn Kjos

Et par ting: Ved å fly Norwegian oppsøker du problemer. Gjør som Kjos anbefaler: Fly SAS. Ennvidere: Var det nødvendig å fly tilbake til Oakland  i stedet for til SeaTac sør for Seattle? Kan det være høyere landings- og parkeringsavgifter på sistnevnte? Ville jo ha spart litt fuel også. Flyet er forresten produsert i Seattle, på Everett nord for byen. (Red.)
Nytt Norwegian–fly strandet i USA

Reisende fra Providence til Bergen har fått beskjed om at flyet er forsinket på grunn av tekniske problemer.
6 timer siden

Søndag morgen måtte Norwegian-flyet fra Oakland/San Francisco til Oslo snu etter to timer i luften. Årsak: Det oppsto oljelekkasje i den ene motoren, og kapteinen valgte derfor å returnerere til Oakland-flyplassen.
Flere hundre passasjerer har fått beskjed om at det blir minst ti timer å vente før flyet kan lette.
Søndag formiddag fikk også passasjerene som skulle fløyet med flight D81830 fra Providence i delstaten Rhode Island til Bergen dårlig nytt:
Flyet er forsinket på grunn av tekniske problemer.

I en SMS fra flyselskapet heter det at ny avgangstid ikke er fastsatt, og at passasjerene må innstille seg på en natt ekstra på USAs østkyst.
Lørdag: To fly måtte snu
Også lørdag fikk to Norwegian-fly problemer. Først måtte et fly på vei fra Gardermoen til Larnaca på Kypros snu ikke lenge etter avgang på grunn av at flyets kontrollsystem indikerte teknisk feil.
Kort tid etter kom det melding om at nok et fly måtte snu.
Flight DY1804 fra Gardermoen til Malaga med drøyt 160 passasjerer måtte lørdag ettermiddag, like over Sandefjord, ta den tunge veien tilbake til Gardermoen etter tekniske problemer.
Boeing 737 400-flyet var innleid av Norwegian fra GetJet Airlines, og er drøyt 27 år gammelt.
Norwegian: – Forstår at det er frustrerende
Norwegian sier selskapet jobber på spreng for å finne alternativer til de som er berørt.

– Vi har fått noen uforutsette tekniske utfordringer på noen av flyene våre som dessverre gjør at en del passasjerer dessverre er forsinket. Vi oppdaterer kundene løpende via SMS når vi har noe nytt å melde. Vi oppfordrer alle som har spørsmål om sin flyvning til å kontakte vårt kundesenter, sier Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikasjonssjef i Norwegian, til TV 2 søndag ettermiddag.
Han understreker at sikkerhetshensyn er det viktigste for selskapet.
– Vi forstår veldig godt at det er frustrerende med forsinkelser, men sikkerheten kommer alltid først, sier Sandaker-Nielsen til TV 2.
Sover på gulvet
Søndag ettermiddag er det fortsatt natt på flyplassen i Oakland hvor passasjerene som måtte returnere på grunn av motorfeil oppholder seg. Mange har ikke klart å skaffe seg hotellrom.

– Noen har skaffet seg hotellrom, men andre tilbringer natta på flyplassen uten noe steder i nærheten å kjøpe mat, forteller Tora Skog, en av passasjerene, til TV 2.
– Flere passasjerer har kontaktet TV 2 og sier de ikke får bistand til å skaffe seg overnatting etter sikkerhetslandingen i Oakland?

– Vi har hatt en ikke-planlagt sikkerhetslanding og gjør alt vi kan for å hjelpe passasjerene med hotellrom. Det er vanskelig å få tak i ledige rom akkurat nå, men vi gjør det vi kan, sier kommunikasjonssjefen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.