tirsdag 25. juli 2017

Norwegian får kritikk for å ha fløyet unødvendig lenge på èn motor - Check-In


Jeg viser til min kommentar vedr. hendelsen. Nøyaktig samme kommentar kommer fra mange nå. Når en attpåtil leser at det var problemer med å få frem reservedeler, er det enda større grunn til å ha valgt SeaTac like syd for Seattle. En må forvente at RR har reservedeler tilgjengelig på Everett, like nord for Seattle. Det er dog pussig å lese fra kommentaren under at "da risikoen for et stop på motor nummer to kan bringe flyvesikkerheden i fare." Vel, flyet blir da et glidefly og kun flaks kan berge flyet og de ombordværende. Ennvidere; Norwegian peker på at det ikke var feil på motoren. Spiller ingen som helst rolle når flygerne oppfatter at det var det. Feil på en indikator har samme konsekvens som feil på motoren. Tåpelig fra Norwegian. (Red.)


Norwegian Boeing 787-8 Dreamliner (Foto: Eric Salard)

Fløj to timer på én motor

Norwegian modtager kritik for at have fløjet i to timer på én motor, da et Dreamliner-fly måtte vende om på vej fra Oakland til Oslo.
Norwegian har i denne sommer været uheldige med selskabets Dreamliner-fly, der er udstyret med Rolls-Royce Trent 1000-motorer. Det er således tredje gang i løbet af blot seks uger, at et af selskabets langdistancefly måtte vende om på en USA-flyvning, efter at der var konstateret indikation af olielækage fra den ene af flyets to motorer.
Seneste tilfælde opstod med en Boeing 787-8 Dreamliner med registreringen LN-LNB, der forlod Oakland International Airport lørdag den 22. juli kl. 20.25 omkring en time og 25 minutter forsinket i forhold til tidtabellen. Da flyet var cirka to timer inde i den næsten ti timer lange flyvning til Oslo, fik piloterne en indikation af, at der var en olielækage i den ene motor. Flyet befandt sig da i 37.000 fods højde (11.278 meter, red.) omkring 150 kilometer vest for Calgary, og piloterne besluttede derfor at returnere til Oakland.
Efter yderligere 20 minutters flyvning fandt piloterne det nødvendigt at lukke den problemramte motor ned og fortsatte derefter til Oakland med næsten to timers flyvning tilbage efter først at være gået ned til en højde på 22.000 fod (6.705 kilometer, red.). Herefter landede flyet sikkert tilbage i den californiske lufthavn kl. 00.30.
Ifølge Aviation Herald har Norwegian sidenhen forklaret, at der ingen fejl var på den pågældende motor. Mandag aften holdt flyet dog stadig i lufthavnen i Oakland.
“Desværre blev denne afgang udsat til tirsdag morgen lokal tid, fordi Boeing ikke kunne levere den korrekte reservedel til os,” siger presseansvarlig Daniel Kirchhoff fra Norwegian til norske Aftenposten.

Kritik i pilotkredse
Norwegian er efterhånden vant til at modtage kritik fra skuffede passagerer, der må vente flere flere dage på næste afgang og overnatte i lufthavne, da det ikke er muligt for flyselskabet at skaffe de nødvendige hotelværelser eller billetter til alternative flyselskaber til et fyldt Dreamliner-fly med op imod 300 passagerer.
Men kritikken kommer denne gang til Norwegian i forskellige pilot-fora, hvor erfarne piloter undrer sig over. hvorfor den ansvarlige flykaptajn på rutenummer DY7064 ikke valgte at søge til nærmeste lufthavn med egnet landingsbane, hvilket er reglerne, når den ene af flyets to motorer må lukkes ned. Her kunne piloterne eksempelvis have valgt lufthavnene i Calgary, Seattle og Portland i stedet for at returnere til Oakland.
Der spekuleres i, om Norwegian-piloterne har fået ordre fra flyets operationsafdeling til at søge mod Oakland, fordi det herfra var lettere at ombooke passagererne til andre Norwegian-ruter til Europa, selvom Seattle var den nærmeste store vestkystlufthavn med talrige flyforbindelser til Europa med andre selskaber. I givet fald kan piloterne have kompromitteret sikkerheden for at sikre en billigere løsning af den aktuelle driftsforstyrrelse.
De civile amerikanske luftfartsmyndigheder godkendte i 2014 Boeing 787 Dreamliner-flyene til såkaldte ETOPS 330-operationer (Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards, red.), hvilket vil sige, at flyene er godkendt til operationer med en motor ude af drift mere end 330 minutters flyvning væk fra en egnet lufthavn til diversions eller sikkerhedslandinger. Trods ETOPS-certificeringen – der blot er udtryk for flyets præstationsevne – er det praksis, at der søges nærmeste lufthavn med én motor ude af drift, da risikoen for et stop på motor nummer to kan bringe flyvesikkerheden i fare.
CHECK-IN.dk har forsøgt at få en kommentar fra Norwegians kommunikationsafdeling.

Norwegian-passasjerer strandet i California siden lørdag

  • Ifølge Avinor ble 0,6 prosent av Norwegians ankomster kansellert i juni, og 22 prosent ble forsinket. Tilsvarende tall for SAS er 1,2 prosent kanselleringer og 18 prosent forsinkelser.FOTO: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Norwegian har ikke greid å skaffe hotellrom til alle passasjerene som har ventet på et fly fra Oakland i USA til Oslo siden lørdag.
Mandag har to Norwegian-flyvninger fra Gardermoen blitt kansellert, mens tre ankomster er kansellert, inkludert et fly fra Oakland utenfor San Francisco.
Flyet fra Oakland skulle satt kursen mot Oslo klokken 19 lokal tid lørdag. Etter to timer i luften snudde flyet og måtte nødlande på samme flyplass på grunn av en oljelekkasje.
Overnattet på flyplassen
Klokken halv seks søndag morgenmeldte Norwegian at de hadde problemer med å skaffe hotellovernatting til passasjerene, men at de som ordnet seg rom selv, ville få dekket utgiftene. Vår samarbeidspartner på flyplassen skal ha forsøkt å finne ledige hotellrom, men det var svært vanskelig, sier presseansvarlig i Norwegian, Daniel Kirchhoff, til NTB.En av passasjerene, Lise Knapper Lunde, forteller til NTB at hun sov en natt på flyplassen. NTB har fått ubekreftede meldinger om passasjerer som har sovet på flyplassen siden lørdag, men Kirchhoff kan ikke kommentere dette.
Tredobling av flyklager, frykter strøm av nye Norwegian-saker– Dårlig informasjon
- Flyet ble utsatt til mandag morgen, og så kansellert igjen.– Informasjonen har vært dårlig, vi sto opp klokken 4 i dag fordi vi skulle rekke flyet som var satt opp klokken 7.30, og fikk først beskjed da om at det var innstilt, sier Lise Knapper Lund.– Dessverre ble denne avgangen utsatt til tirsdag morgen lokal tid, fordi Boeing ikke klarte å levere korrekt reservedel til oss, sier Kirchhoff.– Vi forstår selvsagt at dette er frustrerende og beklager overfor passasjerene, forsikrer Kirchhoff.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.