torsdag 17. august 2017

MPA - Tragisk for 333 skv. - Andøya legges ned for å gi plass til amerikanske P-8? - aldrimer

De siste dagene har et utvalg "gamlinger" fra 333 skv. avholdt sitt årlige evenement på Vesle Skaugum. Undertegnede rakk å få 4 990 timer fra 2.4.1969 til august 1975, og det særdeles høye aktivitetsnivået med ikke færre en 8 besetninger, var naturligvis et samtaleemne. Det som skjer nå med skvadronen og Andøya er tragisk. Ikke bare for lokalsamfunnet, men også for Forsvaret og NATO som nå har fått en minimalistisk overvåking av et særdeles sensitivt geografisk område.

Ingen Orion-flyvninger på over en uke

17/08/2017  By Kjetil Stormark





IKKE I LUFTEN: De norske P-3C Orion overvåkingsflyene på Andøya hadde i hele forrige uke ikke ett eneste operativt tokt. Det var ikke nok mannskap til å gjennomføre tokt for å innhente etterretning fra nordområdene. Foto: TORGEIR HAUGAARD/FORSVARET
Samtidig som det er svært høy, russisk marineaktivitet i Barentshavet greidde 333 Skvadron ikke å gjennomføre ett eneste operativt tokt med de norske maritime P-3C Orion overvåkingsflyene i hele forrige uke.
Av KJETIL STORMARK / kjetil@aldrimer.no
Det forteller kilder med kjennskap til driften av 333 Skvadron på Andøya flystasjon. Årsaken er ferieavvikling og en svekket bemanningssituasjon som en følge av personellflukt fra skvadronen.
Halvannen uke
Flere kilder har uavhengig av hverandre bekreftet at det ikke ble gjennomført operative tokt med P-3C Orion hverken fredag 4. august, den påfølgende helgen og hele forrige uke, inkludert helgen. Det er halvannen uke uten operative Orion-tokt. Dette vil ikke Forsvaret kommentere direkte.
Oberst Sven H. Halvorsen. Foto: FORSVARET
«Forsvaret kommenterer ikke antall operative tokt med våre MPA, da dette er gradert informasjon. Forsvarssjefen er kjent med situasjonen på Andøya og han har full tillit til Luftforsvarets håndtering av denne», skriver forsvarssjefens talsmann, oberst Sven H. Halvorsen i en epost til Aldrimer.no. Utover dette ønsker Halvorsen ikke å kommentere saksforholdet.
Andre kilder forteller imidlertid at Orion-flyene har vært på vingene i den aktuelle tidsperioden, men at flyene da bare har hatt piloter ombord. Pilotene trenger nemlig flytid for å opprettholde sine autorisasjoner, selv om skvadronen ikke makter å stille nok personell i andre mannskapskategorier.
Bortfall av rådata
Uten operative tokt blir det ikke innhentet rådata som er kritisk nødvendig for at Etterretningstjenesten skal kunne produsere sterkt etterspurte og kritisk viktige etterretningsprodukter for både Forsvaret og NATO.
Les mer: Historien om et etterretningskupp
Forsvarskilder peker på at Etterretningstjenestens skip FS «Marjata» ikke vil være i stand til å dekke over et stort nok øvelsesområde til at skipet alene vil kunne gi en tilfredsstillende sensortilgang alene, hvis skipet var i posisjon i forrige uke til å kunne følge med på den russiske øvingsvirksomheten. I enkelte tilfeller skal også Forsvarets DA-20 fra 717 Skvadron bli brukt som innhentingsplattform, men disse små Jet Falcon-flyene har ingen antiubåtkapasitet og betydelig mindre utstyr ombord enn Orion-flyene har. Flyene er også utstyrt for å primært drive elektronisk krigføring og ikke innhentingsarbeid.
Krav: Fem tokt i uken
Direktiv for operative krav. Faksimile: ALDRIMER.NO
Forsvarssjefen har i sitt direktiv for operative krav fastsatt at 333 Skvadron skal produsere fem operative tokt per uke. Det er det lenge siden skvadronen har greidd å levere på, har Aldrimer.no avslørt i en serie artikler.
Allerede før sommerferien ble situasjonen på Andøya flystasjon beskrevet som kritisk. Norges Offisersforbund advarte mot at den norske, maritime patruljefly-kapasiteten (MPA) i nord kan gå ned for telling allerede i høst. Grunnen er manglende tiltak fra forsvarsledelsens side for å kompensere for den økede personellflukten og usikkerheten som er skapt i kjølvannet av beslutningen om å legge ned Andøya flystasjon og flytte MPA-kapasiteten til Evenes når de nye P-8 Poseidon overvåkingsflyene skal innfases.
Les mer: Kritisk situasjon for maritime patruljefly
Les mer: — Tar situasjonen på alvor
Les mer: Gikk glipp av russisk våpentest
Les mer: Orion flyr allerede for lite
Les mer: Er varslet om Orion-krise
Les mer: Svekket Orion-kapasitet er farlig
Siden advarslene ble fremsatt før sommerferien, skal imidlertid lite ha skjedd.
Teknisk personell
Etter hva Aldrimer.no forstår er det spesielt operatører som står for innhentingsarbeidet ved 333 Skvadron det er spesiell manko på, som blant annet fyller funksjonene acoustic warfare officer (AWO) og electronic warfare officer (EWO) i P-3C Orion. Både AWO og EWO må fylles med to personer for at operative tokt skal kunne gjennomføres. AWO 1 er den erfarne og AWO er den ferskeste, men der de to har forskjellige ansvarsområder.
EWO 1 fylles av en radaroperatør, mens EWO 2 bemannes av en såkalt ESM-operatør, som innhenter signaletterretning ved hjelp av andre systemer/sensorplattformer enn de radar-operatøren betjener.
50 marinefartøy
I samme periode som de norske maritime overvåkingsflyene har stått på bakken, har det vært oppsiktsvekkende stor aktivitet fra russisk side i Barentshavet. Tirsdag i forrige uke kunngjorde den russiske marinesjefen, admiral Vladimir Korolev, at den russiske Nordflåten allerede hadde innledet en svært omfattende flåteøvelse i Nordområdene.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)
FLÅTESJEF: Admiral Vladimir Korolev er kommandør av de russiske sjøstridskreftene. 
Her i samtale med Russlands president Vladimir Putin under feiringen av 100-årsjubileet 
for den russiske marinen i St. Petersburg 30. juli i år. 
Foto:  ALEXANDER  ZEMLIANICHENKO/REUTERS

Ifølge en nyhetsmelding fra det russiske nyhetsbyåret Interfax-AVN deltok rundt 50 marinefartøyer i øvelsen, herunder ubåter og støttefartøy. Også fly og helikoptre og landstyrker deltar i øvelsen, som er en oppkjøring til den russiske storøvelsen «Zapad-2017» (Zapad er russisk for Vest, red.anm) som skal gjennomføres av Russland og Hvite-Russland i fellesskap.
Les mer: Én uke: Avskar 18 russiske fly
Les mer: Frykter øvelse kommer ut av kontroll
Ifølge Korolev skal deler av formålet med forøvelsen i Barentshavet være å trene på å gjennomføre og koordinere «anti-subversive and diversionary defense» i nordområdene.

Russisk ubåt tilbake
Torsdag kveld, like før den norske Orion-beredskapen gikk ned for telling i halvannen uke, ble det også meldt at den russiske atomubåten «Dmitrij Donskoj» var forventet å passere Storebætsbroen på vei tilbake til norske farvann etter å ha vært i Østersjøen og St. Petersburg for å delta på markeringen av 100-årsjubileet for den russiske flåten i slutten av juli.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
STOREBÆLT: Den russiske atomubåten Dimitrij Donskoj avbildet på vei til St. Petersburg, da den passerte under Storebæltsbroen mellom Danmark og Sverige 21. juli i år. Foto: SCANPIX DANMARK/SARAH CHRISTINE NOERGAARD/REUTERS
Ubåten av Typhoon-klasse er 171,5 meter lang og dermed den største atomdrevne ubåten i verden i fortsatt drift.

Den aldrende ubåten har en massiv slagkraft og inngår trolig i den pågående øvelsen i nordområdene.
Etterretning som kan fortelle noe om kapasitetene og tilstanden til Russlands ubåter står aller høyest på bestillingslistene til både NATO og USA.

Kritikk
Aldrimer.no har tidligere avslørt at Norge gjentatte ganger har fått kritikk fra USA og NATO for å levere både for lite og for dårlig etterretning fra nordområdene.
Les mer: Hard kritikk av Norge
Les mer: — Farlig å «gi bort» overvåkingsrollen
Dersom Norge fortsetter å levere for dårlig på MPA i nordområdene, tror mange forsvarsinnsidere at det vil kunne tvinge seg fram en løsning der regjeringen vil måtte åpne for at USA får mulighet til å gjennomføre egne MPA-flyvninger fra norsk jord. Dette vil ytterligere underminere norsk basepolitikk, som slår fast at det ikke skal være fremmede baser på norsk jord i fredstid.
Les mer: Utelukker ikke amerikanske P-8 på Andøya

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.