fredag 29. september 2017

Full flyvertinne i SAS - NRK

Cognac-konge ble servert av full flyvertinne
– Da jeg ba om champagne til maten sa hun at hun ville valgt det samme.

Tiril Mettesdatter Solvang
 Publisert i går, kl. 21:03

Det var på mandag at Jon Arne Bertelsen skulle oppleve en litt uvanlig flytur med SAS Business Class.
Cognac-gründeren har reist mye, men det var noe nytt som ventet han mellom langdistansestrekket fra Hongkong til Stockholm.
– Da vi hadde vært i luften rundt åtte timer så jeg den ene flyvertinnen komme sjanglende nedover gangen for å servere kaffe. Det så ut som hun holdt på å besvime, sier Bertelsen.
Elektrisk utstyr og «kaffesmørje»
Det var den danske avisen BT som først skrev om saken.
Bertelsen kunne ikke sikkert slå fast om flyvertinnen var beruset, men han hadde bange anelser.
– Jeg har sett ganske mange fulle folk – dette er jo yrket mitt. Jeg syns bare det er artig, men et sted går faktisk grensen, sier han.
cognac-konge jon arne bertelsen
ABSURD: – Jeg hadde aldri reagert om det var en bartender som var full på jobb, men dette var nok litt uheldig, sier Cognac-gründer Jon Bertelsen.
FOTO: PRIVAT
Det var da kaffen skulle serveres etter middagen, at ting begynte å skje.
– Jeg satt der med Mac og fire mobiltelefoner. Hun skvatt rundt med kaffen på setet og over hele meg. Etterpå kom hun med melkemuggen, og akkurat det samme skjedde. Jeg var søkk våt. Hun hadde ingen reaksjoner og var komplett, kanakas dritings!
For å gjøre opp for seg, hadde flyvertinnen rullet sammen en anti-skli-brikke og tøypapir for å tørke opp sølet mellom kaffeporselenet.
– Hun laget bare en stor smørje av melk og kaffe. Macen min hadde foreløpig klart seg, men så begynte hun å vaske den med de greiene hun hadde rullet sammen, og da ble den helt hvit. Hun prøvde også så slå inn bordet selv om det stod et brett med ting oppå, sier Bertelsen.
Tidligere under flyvningen hadde flyvertinnen virket normal, men brennevinkongen hadde bitt seg merke i en kommentar under middagsserveringen.
– Jeg ba om champagne til både forrett og hovedrett. Da så hun lurt på meg og sa: «Det hadde jeg også valgt».
Profesjonelt håndtert av SAS
Da flyvertinnen hadde bedt Bertelsen om å flytte seg til et tørt sete lenger foran, men helt kaffe i dette også, ble for mye for nordlendingen.
– Jeg måtte bare si «Nei! Gå vekk! Jeg fikser dette selv!»
Han hadde kontaktet en annen flyvertinne, men ingen andre hadde fått med seg hvilken tilstand den ansatte var i. Da hadde Bertelsen sagt at han ville snakke med lederen.
– Jeg fikk et lite støkk i meg da det viste seg at den fulle flyvertinnen faktisk var lederen. Da tenkte jeg «Hva skjer hvis noe risikofullt skjer nå mens hun er sjef?» En flyvertinne har jo ansvaret for passasjerenes sikkerhet, sier han, sier han.
Da flyet landet gikk Bertelsen rett ut til politiet og fortalte om hendelsen. Det viste seg at SAS allerede hadde rapportert det. På en blåseprøve som ble tatt av hele mannskapet, hadde flyvertinnen positivt utslag.
– Jeg syns SAS og politiet håndterte situasjonen ekstremt profesjonelt. Om jeg ikke hadde meldt fra hadde ikke situasjonen blitt annerledes. Men man kan jo uansett spekulere i om kollegaer kan prøve å dekke for hverandre i slike situasjoner, sier han.
Nulltoleranse for alkoholmisbruk
Informasjonssjef for SAS Tonje Sund, forteller at slike tilfeller skjer ytterst sjeldent.
– Vi har i utgangspunktet nulltoleranse for alkoholmisbruk. Sikkerhet er vår høyeste prioritering, så vi tar dette ekstremt alvorlig, sier Sund.
Tonje Sund
TAR DET ALVORLIG: Informasjonssjef for SAS Tonje Sund, sier selskapet tar hendelsen svært alvorlig og at de har en nulltoleranse for alkoholmisbruk.
FOTO: PRIVAT
På grunn av hensyn til personvern kan ikke SAS kommentere saken ytterligere. Sund påpeker derimot at de jobber forebyggende for slike tilfeller.
– Vi jobber tett med både bedriftshelse og politiet. Vi har jevnlige promillekontroller av både mannskap og piloter i regi av politiet, sier hun.
Selv om Bertelsen ikke syns flyvertinnen skal få fly mer, er han fornøyd med oppfølgingen i ettertid.

– SAS har fulgt meg godt opp i ettertid, og jeg har faktisk større tillit til dem nå er tidligere, men jeg syns det er riktig at hun ikke skal opp i luften igjen, sier Bertelsen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.