lørdag 30. september 2017

Helikopter - CHC-sjefen går av - SA

·       
Arne Roland MARIE VON KROGH
Arne Roland slutter som sjef for CHC Helikopter Service: - Det har vært tøffere enn jeg hadde trodd
Omstilling og Turøy-ulykken har satt sitt preg på helikoptersjefen, som nå overlater roret til noen andre.
OPPDATERT: 29.SEP.2017 12:53

 PUBLISERT: 29.SEP.2017 09:47

  
Arne Roland tok over som administrerende direktør i CHC Helicopter Service i 2012. Etter at oljenedturen begynte i 2014, har det vært noen tøffe år også for helikopterbransjen.
– Jeg har vært gjennom en tøff periode med omstillinger. Det ble en større omstillingen enn jeg trodde da jeg startet, sier Roland.
– Når en sitter i en sånn lederrolle gjør en det ikke fordi det nødvendigvis er lett. Du er forberedt på at det kan komme omstillinger. Men det har vært tøffere enn jeg trodde.
Går godt i Norge
Roland sier videre at driften går godt nå, og at det derfor er det en god tid å gi seg på.
– Nå skal jeg puste litt, og plukke opp alt det som har blitt tilsidesatt ellers. Jeg har ikke noe nytt å gå til, og jeg skal ta meg tilstrekkelig med tid på å finne noe nytt.
Roland beskriver perioden som sjef for selskapet som en tid der markedet har vært i motgang.
– Men organisasjonen og folkene som jobber her er entusiastiske. Det er en bransje som har dratt dette sammen, så det har vært et privilegium å jobbe sammen med kolleger, kunder og leverandører. Bransjen er ikke friskmeldt ennå, og trenger fremdeles omstilling, men i Norge går det greit nå, sier han.
– Nå er alle indikatorer bra for selskapet. Og det å levere et bo i god stand, betyr mye. Nå er størrelsen på selskapet tilpasset markedet, og driften går bra.
– Vil alltid være med meg
Det var CHCs helikopter som styrtet i ulykken ved Turøy utenfor Bergen 29. april i fjor. 13 mistet livet. To av disse var ansatt i CHC. Roland sier at ulykken vil prege ham for resten av livet.
– En ulykke som Turøy-ulykken er det verste som kan skje en leder. Selv om du må være forberedt på at det kan skje, er det annerledes når det faktisk hender.
– Den ulykken er noe jeg vil ha med meg for alltid. 13 mennesker døde, og jeg mistet to av mine egne. Folk snakker om kriser og ting som skjer i hverdagen. Men etter en sånn ulykke blir en mer nøktern med å bruke slike ord på dagligdagse hendelser. Du ser litt annerledes på ting. Den lille motgangen i markedet blir relativt liten sammenlignet med en sånn ulykke.
CHCs resultater
2016
2015
2014
Sum driftsinntekter
2,32 milliarder
2,34 milliarder
2,34 milliarder
Driftsresultat
28,3 millioner
-183, 6 millioner
-18,1 millioner
Resultat før skatt
16,5 millioner
-238,2 millioner
-44,1 millioner
Roland er utdannet siviløkonom fra Universitetet i Agder. Han har tidligere vært konserndirektør i Kværner Verdal, og har vært nesten 20 år i olje- og gassindustrien, både i Norge og internasjonalt.
Men basen har siden 1995 vært i Stavanger.
– Jeg har barn som fremdeles går på videregående. Så min base er her. Jeg har en fleksibel avtale med CHC, og skal etter planen sitte som sjef her i et par måneder til.

Det er ikke kjent hvem som kommer til å ta over som sjef for CHC etter Roland.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.