søndag 26. november 2017

Helikopter - I learnt about flying from this.....

Grip - Foto: Per Gram
Det er ikke enkelt å fly helikopter; det er mange feller å se opp for. Jeg har nevnt et par som gjelder dynamiske fenomener når helikopteret står på bakken. Det er mange flere i luften og et av disse kalles Settling With Power. Det betyr at maskinen kommer inn i sin egen downwash, altså rotete luft, fra egen hovedrotor. Det skjer når du står omtrent stille i luften med svak gjennomsynking. Da kan en oppleve at gjennomsynkingen øker brutalt mens en har bra med kollektiv pådrag. For å komme ut av det må en senke kollektiven omtrent i bånn med stikka frem for å fly seg ut av det. Har en ikke nok høyde å gå på kan det ende med et smell. Bortsett fra smellet har jeg opplevd dette. Jeg hadde SAR stand by for 330 Ørland. Jeg hadde base Kristiansund og fløy S-61N.  Det var nyttårsaften og våre fallskjermbluss gikk ut på dato. Hvorfor ikke feire litt denne vakre kvelden. En treningstur over Grip lot seg gjøre, og vi lastet opp med et tyvetalls fallskjermlys. Jeg ringte lensmannen og forklarte at vi hadde tenkt å lyssette vakre Grip, bare så han visste det. Vi dro av gårde og klatret til 5000 fot, saktnet farten og åpnet cargodøren hvor mekanikeren, Lillejord, var klar til å starte utkastingen av lysene. Det var et flott skue, det er sikkert. Etter litt sa mekanikeren at nå gikk det bra nedover, og etter å ha tatt blikket bort fra denne nydelige opplevelsen var VVI (Indikatoren som viser vertikal hastighet) i bånn og det fòr nedover. Ned med kollektiv og frem med stikka så var det over og alt var under kontroll. Vel, "I learnt about flying from this", var det en spalte som het en gang. Vi tapte omtrent 1000 fot på dette, og jeg må innrømme at jeg fløy noe slukøret tilbake til Kvernberget.


På Grip med Kjell Andenes

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.