lørdag 23. desember 2017

Julehilsen fra Luftmilitært Samfund

Ill. Lockheed Martin
Foredrag i LMS Rogaland av Gen.maj. Morten Klever

F-35 «Lightning II» i rute

Det haster med å få på plass F-35. I 2022 er levetiden til F-16 over. Den har gjort jobben sin og skal pensjoneres for godt. De første F-35 er kommet til Ørlandet og utprøvingen går sin gang. Etter hvert som nye fly kommer til Norge vil vi se en parallell utfasing av den gamle traveren. En liten dipp i operativ kapasitet må forventes i overgangsperioden. Men en forsvarlig margin er etablert og godkjent av Stortinget.

Foran et lydhørt publikum på hele 175 tilhørere holdt generalmajor Morten Klever foredrag om status på anskaffelsen på F-35 til Luftforsvaret. LMS-Rogaland hadde invitert til temakveld om det nye jagerflyet. Foredragsholderen som er programdirektør i kampflyprogrammet holdt et glimrende foredrag om prosessen rundt anskaffelsen, kapasiteten og den operative evnen til det nye flyet. Det var en tillitvekkende presentasjon som indikerer at prosjektet er under kontroll.

F-35-prosjektet er fastlands Norges største anskaffelse noen sinne, og for holde oversikten over programmet legges tre nøkkelfaktorer til grunn: ytelsen til flyet, tid på programmet og kostnadene.

F-35 er mer enn et jagerfly i tradisjonell forstand. Det er relativt enkelt å fly, men til gjengjeld er det en informasjonsplattform av dimensjoner. Noe som gir flygeren et operativt blikk som nærmer seg fantasiens verden. Ved siden av å ha de vanlige egenskapene et jagerfly har, er F- 35 et fly med Multi Mission Capability med Stealth-signatur som gjør at det nesten er umulig å bli oppdaget på radar. Elektronikken i flyet kan bearbeide mange informasjonskilder fra omverdenen og kan dermed gi flygeren et analysert og bearbeidet bilde av stridssituasjon. Han blir presentert et konkludert bilde i et 360 graders perspektiv. Flyet virker også som en relestasjon for data fra mange stridsenheter. Det gjør at flyet blir en faktor under strid for hele forsvaret. Ikke bare for Luftforsvaret. Flyet kan også operere selvstendig dersom en fiende skulle «stenge av» norsk luftrom.  

Men alt dette koster penger. Kostnadsrammen som er presentert av Stortinget er streng. Den er på 83,3 milliarder kroner og er justert ut fra en ideell dollarkurs. Foreløpig er 10 fly levert til Luftforsvaret og en fullmakt på å kjøpe 40 fly til foreligger. Ambisjonsnivået for hele innkjøpet settes av Stortinget og skal revideres om et par år. Målet er et totalinnkjøp på 52 fly. Ved siden av selve flyet skal syv tilleggsprogrammer kjøpes inn. De er nødvendig for at kampflyet skal kunne få en effektiv utnyttelse. Norge er ett av ni partnerland som gir Norge et visst privilegium i utvikling av flyet. Det ligger også et stort potensiale for norsk industri ved å bli med i anbudsprosesser rundt komponentproduksjon. Norge er allerede inne med salg av missiler og ammunisjon. Norges spesielle krav om bremseskjerm er tatt vare på og testes nå ut under vinterforhold. Denne spesielle installasjonen er viktig for norsk bruk går ikke på bekostning av Stealth-egenskapene. På programmeringssiden av computere om bord har Norge etablert et samarbeid med Italia om «Reprogramming Lab.» Det er et system som er laget for at informasjonene flyet gir til flygeren er trusselvurdert. Det må også legges til at distribusjon av data fra flyet til andre nasjoner er strengt regulert. Samtidig blir sårbarhet rundt eventuelt «Cyber Attack» løpende vurdert.

Av tre versjoner av F-35 har Norge valgt A-versjonen.  En moderne og velutviklet flysimulator gjør at 40% av nødvendig treningen for flygerne vil finne sted i simulator. 

Det er gledelig at enhetsprisen på flyet stadig går ned, og takket være gode kostnadsreduserende tiltak ligger prosjektet godt an. Per i dag koster ett fly 80 mill. US$.

Amerikanerne har planer om å produsere 3 200 fly og beregnet levetid for flyene til Norge er satt til 2054. En sterkt utvidet levetid sammenlignet med F-16. Det foregår kontinuerlig usikkerhetsanalyser rundt anskaffelsen og innfasingen av flyet. Operasjonskonseptet til flyet er under utarbeidelse.  Går alt som kampflyprogrammet forventer, og ønsker, tar F-35 over oppgaver for F-16 fra 1. oktober 2019.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.