– Jeg er veldig godt fornøyd med resultatet vi skapte før jeg sluttet.
1. desember gikk Arne Roland av som sjef for den norske delen av helikopterselskapet CHC, som flyr oljearbeidere til installasjonene på norsk sokkel.

– Det har vært tøffere enn jeg trodde
Virksomheten hadde da hatt flere tøffe år som følge av oljekrisen. I tillegg ble selskapet rammet av en tragedie da et helikopter styrtet ved Turøy i Hordaland i april 2016. 13 mennesker omkom i ulykken.
– Det var veldig krevende. Samtidig var det givende å se hvordan alle i bedriften jobbet sammen for å komme gjennom perioden, sier Roland til Sysla.
Han har vært klar på at den tøffe tiden var en viktig årsak til at han sluttet.

Opptur

Som følge av den økonomiske nedturen ble selskapet tvunget til en omfattende hestekur. Kostnader ble kuttet, og om lag 100 ansatte måtte forlate selskapet.
Og kuren virket. På et styremøte i november kunne Roland legge fram et resultat før skatt på drøyt 175 millioner kroner. Ikke siden 2001 har det sett bedre ut på bunnlinjen. I 2016 var tilsvarende tall 16,5 millioner og året før blodrødt med 238 millioner i minus.– Å presentere de gode tallene var det siste jeg gjorde i jobben. Det var naturligvis en stor opptur. Jeg leverte fra meg et restrukturert og mer moderne selskap. Jeg hadde fullført den jobben jeg hadde planer om da jeg begynte, selv om veien dit ble tøffere enn antatt.