Samferdselsdepartementet har i dag lyst ut en ny konkurranse om drift av helikopterruten Værøy-Bodø med kontraktoppstart 1. august 2019. Fristen for levering av tilbud er 25. april 2018.
Ordningen med statlig kjøp av fly- og helikopterruter er et unntak fra hovedregelen om fri markedstilgang til flyruter i Norge. Der markedet alene ikke gir et tilfredsstillende flyrutetilbud, kan Samferdselsdepartementet pålegge såkalte forpliktelser til offentlig tjenesteytelse (FOT) på fly-/helikopterruter.
Ruten mellom Værøy og Bodø er den eneste helikopterruten i Norge med regelmessig ordinær passasjertransport. Det er to daglige rundturer mandag til fredag, en rundtur lørdag og en rundtur søndag.
Mer fleksible krav og tilrettelegging for konkurranseKravet til setekapasitet, som nå vil settes på årsbasis, gir et gjennomsnittlig belegg på rundt 60 prosent, noe som er nivået fastsatt på tilsvarende FOT-ruter. Dette vil sikre tilstrekkelig kapasitet også i neste kontraktsperiode.
– Ved å fjerne kravet til minste antall seter i helikopteret, åpnes det for alternativ ruteføring med færre seter, men flere avganger. Disse endringene vil, sammen med et setekapasitetskrav på årsbasis, kunne gjøre helikopterruten interessant for flere operatører på en rute der konkurransesituasjonen har vært en vedvarende utfordring, sier Solvik-Olsen.
De fastsatte rutetidskravene gir en minstetid i Bodø på seks timer.
Maksimal tillatt billettpris, som nå er fastsatt med samme modell som de øvrige flyrutene med statlig kjøp, vil fra 1. august 2019 være 1080 kroner. 
SikkerhetSamferdselsdepartementet ønsker et høyest mulig sikkerhetsnivå. Derfor stiller departementet i konkurransegrunnlaget nye tekniske og operative sikkerhetskrav. De nye kravene er fastsatt for fortsatt å sikre at persontransport med helikopter på Værøy-ruten gir en sammenlignbar grad av sikkerhet, regularitet og passasjerkomfort som ved tilsvarende flytransport og offshore-trafikk.
Ansvar for flyrutekjøp skal overføres til regionene Ansvaret for kjøp av innenlandske flyruter skal overføres til de nye folkevalgte regionene som en del av regionreformen. For å sikre rutetrafikk uten opphold, vil Samferdselsdepartementet inngå kontrakter som går utover etableringstidspunktet for den nye fylkesstrukturen. Fylkene vil overta ansvaret for fremtidige flyrutekjøp etter hvert som statens kontrakter utgår i tiden etter 1. januar 2020, eller alternativt overta kontraktsansvaret for allerede inngåtte kontrakter.