tirsdag 6. februar 2018

Helikopter - HS-operasjonene i Viet Nam

Fra Vung Tau flyplass - Foto: Per Gram

HS fikk en kontrakt med SFC, selskapet som organiserer sivil luftfart ut fra Vung Tau som ligger ved kysten omtrent rett øst av Mekong deltaet. Vi skulle sjekke ut vietnamesiske flygere på Super Puma, spesielt AS332LII som de kjøpte to stykker av. Samtidig fløy vi for det australske selskapet BHP, samt BP og Statoil. Med vietnamesiske flygere. Deres engelskkunnskaper var elendige for å si det mildt. Imidlertid så hadde de gode manuelle ferdigheter. I monsuntiden var det et par interessante opplevelser der nede; jeg hadde en av dem:
Jobben var grei nok, men denne dagen var det særdeles tette regnbyger. Værradaren viste rødt uansett hvor mye gain- eller tilt jeg brukte. Det var ikke varslet tordenbyger. Det som skjedde er sannsynligvis det mest "kilne" jeg har opplevet som flyger. TIT (turbine inlet temperature) på begge motorene sank langsomt ned under det grønne feltet. Makila-motorene greide rett og slett ikke å ta unna vannet. Water injection kan ha en positiv effekt, men ikke i slike mengder. Jeg dro på collective for å få opp temperaturen, men til liten nytte. Jeg forsøkte å fly med yaw for å ha en motor i le, men det var ubehagelig forsto jeg på passasjerene. Ikke så det ut til å virke noe særlig heller. Jeg gjennomgikk ditching prosedyrer i hodet og satte opp for en descent for å kunne se overflaten. Temperaturen lå under det grønne feltet. Jeg satte kursen mot Con Son, en øy vi brukte som alternativ landingsplass. Vel, regnet ga seg etter hvert og vi gjenopptok opprinnelig plan og resten av flygingen ble gjennomført på normalt vis.

Per Tjetland diskuterer med meknikere - Foto via Per Tjetland

En liknende episode skjedde med en kollega.  Det var så tett med vann i luften at de ikke kunne finne riggen de skulle til. Radaren var håpløs og NDB på installasjonen var det ikke råd å få inn. De også fløy mot Con Son. Den fant de heller ikke. De fløy mot det de mente var nærmeste land; det var kritisk med fuel. De nådde akkurat en landsby ytterst i Mekong deltaet før de kunne komme seg ned. De landet med tørre tanker. Da var den vietnamesiske styrmannen god å ha; han fikk kommunisert til luftrafikktjenesten at de hadde landet. Det ble sagt i ettertid at styrmannen hadde sett en øy, men han sa ikke noe fordi han ikke var spurt........

Sotvask og polering - Foto: Per Gram

I dag rapporterer mine kolleger som er på Con Son, at det virkelig er en flyplass der, noe vi aldri var helt sikre på, og at det er 15 øyer i arkipelet. Der døde ca. 22 000 fanger i et stort fengsel.. Først under franskmennene, så under vietnameserne. Mange satt i såkalte "tiger cages" under bakken. Nå er det i ferd med å bli en ferieøy med hoteller med høy standard.

---oo00O00oo---

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.