søndag 4. februar 2018

Helikopter og stealth

Så du filmen Zero Dark Thirty i går? God film om jakten på Osama bin Laden i 2011. Han ble sporet opp og drept. Innsatsstyrken bestående av Seals som ankom huset til bin Laden i to helikoptre, hadde et uhell. Et helikopter havarerte under landing. Det ble sprengt. Bilder av dette kom fort på nettet og jeg har på bloggen min den 5. mai 2011 bilde av det som er igjen av maskinen. Filmen i går hadde en sekvens fra Area 51, også omtalt på bloggen flere ganger, men dette gjaldt utviklingen av stealth helikopter. Vel, maskinen som ble brukt var en modda Blackhawk. Senest den 1.februar i år presenterte jeg et prosjekt vedr. stealth helikoptre her på bloggen. Sikkert flere slike prosjekter, men det eneste offisielle er Sikorskys Comanche som ble kansellert. Maskinen ble vist så vidt jeg vet, kun en gang for offentligheten, og det var på Farnborough i 1998. Jeg var der. Her et bilde.

Foto: Per Gram


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.