Det opprinnelige meldingen til politiet var dramatisk.
– 12.56 fikk vi melding om at et F16-fly hadde hatt en hard landing og at det hadde brutt ut brann i flyet. Heldigvis viste det seg at det ikke var fullt så dramatisk, sier operasjonsleder Ivar Bo Nilsson i Salten politidistrikt til NRK.no.
Men flyet hadde likevel pådratt seg store skader i landingen som skjedde på den militære delen av Bodø lufthavn.
Uhellet skjedde under rutinemessig trening, da fire F16-fly trente på landing og takeoff, såkalt «touch and go».
– Det ene av de fire flyene fikk problemer i og med at nesehjulet fikk et brudd under landing, sier presseoffiser Ivar Moen ved Forsvarets operative hovedkvarter.

– Traff en wire

Piloten klatret uskadd ut av flyet, som nå står på bakken.
– Hva er årsaken til at nesehjulet brakk?
– Det er for tidlig å si. Men så langt kan det virke som en wire forårsaket bruddet.
– Hva slags wire er det?
– Dette er en wire som ligger på flystripa som en sikkerhet hvis et jagerfly ikke klarer å stoppe for egen maskin. Wiren ligger der permanent, men hadde i utgangspunktet ikke noe med denne landingen å gjøre. Flyet skulle bare lande og ta av, men det virker som flyet har kommet borti wiren på en eller annen måte, sier Moen.
Han forteller at flyet har fått betydelige skader, og at Forsvaret skal etterforske uhellet.